http://www.youtube.com/watch?v=lOLGYvLhQBg
Stel: één van uw managers gebruikt in zijn vrije tijd te veel alcohol, het zijn niet veel managers die dat doen (toch?) maar je zal er maar zo 1-tje in dienst hebben. Over zijn functioneren onder werktijd valt niets op te merken, sterker nog: hij is de Beste van het stel!
Dan blijkt dat hij in het weekeinde eens lekker uit de band is gesprongen. Hij is op maandagochtend zo eerlijk om u dat persoonlijk te komen melden. Maar het is dan ook niet voor het eerst dat hij zo diep in het glaasje keek. Toen hem dat overkwam op een personeelsfeest, vorig jaar, en hij op de vuist ging met de CFO resp. enkele van de dames van de receptie onheus bejegende, gaf u hem al een reprimande en moest hij zijn A6 inleveren voor een kleiner lease vehikel. Hij zou eens ongelukken gaan maken op de openbare weg, hoe zou dat uw bedrijf in de media brengen.....
Hem werd vervolgens verboden om voortaan alcohol te gebruiken. Het 'zijn' van een goede manager is dan ook Top Sport. Dat managen doe je er niet zo maar ff bij.
Maar nu, nu hij aan u deze overtreding opbiegcht, wat doet u nu?
Het voorgaande lijkt een fictieve situatie maar i.d. overkam topsporter Yuri van Gelder. Een soap waaraan de NOS een digitaal dossier besteedt. Onduidelijk is wie nu wie verkeerd heeft begrepen tijdens dat memorabele gesprek op die sombere hotelkamer, dinsdagmiddag 12/10 jl.
Duidelijk is wel dat Yuri's 'werkgever' direct actie ondernam! Yuri werd er uitgezet. Voer voor advocaten dus. Of er hier sprake is van dossieropbouw, iets wat juristen van de werkgever zéér op prijs stellen, is twijfelachtig.
Maar los van het feit wie er hier nu gelijk heeft (nb; in dergelijke situaties zijn er geen winnaars), is het een interessante casus v.w.b. de crisiscommunicatie; 1-tje die u & uw organisatie ook kan overkomen. Daarom heb ik enkele tips, tips wat u het best kan doen als u over een crisis communiceert:
- Get on the Scene; ga naar de plaats van het onheil, de plaats waar het slachtoffer is; betrek hem/haar erbij,
- Choose your Channels Carefully; snel een volledige persconferentie opzetten is niet altijd even handig, keuzes maken is aan te raden (nb; wat is opgenomen, krijg je niet zo snel meer weg),
- Stay Focused on the Business; allerlei persoonlijke reflecties (zoals: 'hier trekken we een lijntje') zijn menselijk niet handig & juridisch zeker niet verstandig,
- Have a Plan in Place; een crisis zoals dit & dan bedoel ik ook de fictieve opening, kan iedereen c.q. iedere organisatie overkomen; een Plan hebben ''wat te doen bij teveel alcohol consumptie" o.i.d. is dan ook aan te raden,
- Improvise, but from a Strong Foundation; je kan plotseling worden geconfronteerd met dit soort 'uitdagingen', dat vraagt om improvisatie. Vraag uzelf af of u zo'n goed improvisator bent, geef anders uw stokje tijdelijk aan een ander.
Bron: Crisis Communication: Lessons from 9/11 van Paul Argenti.
Meer info & tips over crisismanagement & crisiscommunicatie vindt u in onze Kennisbank. Dat het u maar niet mag overkomen (hips).
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro