Case: Rendement behalen op de Investering in Trainingen.

http://www.youtube.com/watch?v=mrh-HUzJv2A

4 miljard, dat zal het bedrag zijn wat in ons land organisaties, profit & non-profit, jaarlijks besteden aan de training & opleiding van hun medewerkers & managers. Bij dat bedrag zijn nog niet eens de 'verleturen' meegerekend, de uren dat een medewerker/manager door het volgen van de opleiding niet productief is, de reis- & verblijfskosten ook niet etc. etc. M.a.w. de investering in Opleiding & Ontwikkeling is g i g a n t i s c h!

Mag die investering dan misschien ook 'iets' opleveren? Tuurlijk, maar ondanks dat er een scala aan boeken & praktijkvoorbeelden zijn blijft het lastig voor de gemiddelde organisatie om hun investering in O&O ook rendabel te maken. Die uitdaging wordt nog urgenter nu we voor de bekende vergrijzing- c.q. vervangingsgolf staan (nb; vervangers dienen te worden getraind) & de wensen van de gemiddelde consument naar innovatieve producten & diensten in hoge mate toeneemt (nb; dat vraagt om kennis & kunde) daarom: een praktijkvoorbeeld.

De Boys & Girls Clubs of America is een dienstverlende organisatie. Een organisatie die het vooral moet hebben van de bijdragen van donateurs. Die donateurs zien bij voorkeur dat hun financiële bijdragen direct ten goede komen aan de Boys & Girls. Zij hebben er, in hun ogen, geen enkel belang bij dat er (fors) wordt geïnvesteerd in de 1.100 leidinggevenden. Toch was dat het wat de leiding van BGCA voor ogen stond.

De ontwikkeling van de organisatie kwam stil te staan daarbij was een aanzienlijke groep van de leidinggevenden binnen enkele jaren aan vervanging toe. Wilde BGCA continuïteit garanderen dan was een trainingsprogramma voor de leidinggevenden een noodzakelijke voorwaarde. Maar wil je die investering doen & wil je je geldgevers overtuigen dat deze investering ook een goede beslissing is, dan is het aan kunnen tonen dat je hiermee een bewezen rendement behaalt, een essentiële voorwaarde.

Er werd in 2007 een Strategisch Plan gemaakt. Uiteindelijk leverde dat Plan, de uitwerking & resultaten daarvan, zoveel interessante info op dat McKinsey er nu een casestudy van maakt: Putting a value on training.

Een synopsis. Uit een assessment, uitgevoerd nadat eerst het Plan was opgemaakt, een assessment om het 'trainingsgat' te analyseren (nb; wat er nu écht aan kwaliteiten opgeleid/getraind diende te worden) bleek dat 4 karaktereigenschappen een buitenproportionele positieve bijdrage zouden kunnen leveren aan het realiseren van de doelstellingen in dit Plan.

Deze nog te trainen/verbeteren kern-karaktereigenschappen waren:

  • "the leader’s ability to build an effective board,
  • find and pursue effective revenue-development strategies,
  • use an investor’s mind-set toward programs and resource development,
  • and lead with personal tenacity and persistence."

Dit zou de essentie vormen van een intensief trainingprogramma. "By the end of 2009, over 650 leaders from approximately 250 local organizations had been trained."

Om nu het succes te meten van dit intensieve opleidingsprogramma nam BGCA een aantal (tussentijdse) beoordelingsstappen: "Besides the quantitative analysis, BGCA used qualitative approaches, such as surveying local board members before and after the training, to assess the leaders’ changes in behavior related to board leadership."

Die tussentijdse metingen lieten interessante resultaten zien: "On average, locations where the leaders had been trained bested the control group on every performance outcome measured.

If all 1,100 BGCA member organizations had matched the level of success achieved by the program participants, BGCA would see more than 350,000 new members and more than $100 million in annual incremental revenue—a 2 to 3 percent increase in the average location’s budget, meaningful at a time of precarious funding.

Moreover, BGCA determined that it generated more than a fourfold return on the program’s costs, including the imputed cost of the participants’ time, as well as travel and training expenses."

Wat had BGCA nu feitelijk gedaan? Ze pasten de PUB cirkel toe: Plannen, Uitvoeren & Beoordelen; & dat met (financieel) suc6!

Wat voor BGCA een noodzaak bleek om donateurs over de brug te krijgen & om aan hen uiteindelijk op een goede manier verantwoording te kunnen afleggen, leverd(t)e materiaal op dat (heel) interessant is voor organisaties die ook gericht willen Investeren in hun Mensen.

Conclusie, voorzover we dat al niet wisten: natuurlijk kun je rendement behalen op training, opleiding & ontwikkeling. :-)

Bookmark and Share

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

simon sluis
Boeiend artikel.
Wat mij wel opvalt is dat er niets gezegd wordt over de noodzaak eerst mensen te beoordelen op hun geschiktheid/ mogelijkheden een training/opleiding succesvol te kunnen volgen.
Met andere woorden eerst individuele diagnostiek en dan pas opleiden lijkt mij ook essentieel.
Graag uw reactie
Groet

Simon Sluis
Mark Hoogenboom e.a.
Lid sinds 2008
Dank voor je reactie en je vraag Simon.
Inderdaad is het zo dat ook hiervoor geldt 'juist man, juiste vrouw op de juiste plaats'. Passen zij met hun kwaliteiten en vaardigheden in de Strategie c.q. de strategische plannen van de organisatie? Daaraan kan een diagnose, zoals je voorstelt, zeker bijdragen.
Daarbij is ook nog van belang het kunnen en willen van de betrokkenen.
Vriendelijke groet,
Willem Scheepers