http://www.youtube.com/watch?v=qGJSI48gkFc
Het prototype succesvolle Amerikaanse vader loopt door het beeld, hij vraagt: "Waarom werken wij zo hard? Waarvoor? Hiervoor (wijst naar het zwembad in de achtertuin van zijn huis)? Om spullen te kopen? In andere landen gaan ze naar hun werk, wandelen naar huis, maken ze een tussenstop bij het café en nemen ze de hele maand augustus vrij. Vrij!’’
Hij loopt verder door zijn grote, lichte woonkamer en geeft een high-five aan zijn iPad-kijkende dochter. "In andere landen denken ze dat we gek zijn. Nou en. Waren de gebroeders Wright gek? Bill Gates, Les Paul, Ali?’’ Weer buiten stapt hij in zijn gloednieuwe elektrische CADILLAC ELR en deelt hij zijn laatste levensles: "Je werkt hard, je creëert je eigen geluk en je moet geloven dat alles mogelijk is. En al die spullen? Die zijn het resultaat van maar twee weken vakantie in augustus. N’est-ce pas?’’*
De nieuwe promo video met de titel POOLSIDE van het premium brand CADILLAC maakt veel los, maar nog nauwelijks binnen de EU.
Als je ervan uitgaat dat een marketingcampagne succesvol is zodra het tumult oproept, dan is CADILLAC daarin zeker geslaagd. Tot in de burelen van HARVARD buigt men zich over de inhoud van het '1 durende filmpje.
"The CADILLAC ELR is the provocative embodiment of imagination and inspiration." Als dat je slogan is voor deze electric hybrid coupe (spreek uit 'koep'), dan dient het filmpje dat ook te zijn: branding.
Provocatief is het zeker.
Op de site van AdAge wordt samengevat wat de POOLSIDE promo allemaal is:
- It's aimed at the richest 1%
- It's about materialism
- It's a "Buy American" spot
- It celebrates the USA's workaholic culture
- It was created for the Olympics, when nationalism runs high
- It's a dissertation on American values.
Op de site van de Harvard Business Review is de reactie iets genuanceerder; hoewel..... "Poolside is a celebration of hard work, risk taking, and American exceptionalism. For good measure, it goes after the French, those lazy so-and-sos who linger in cafés and take August off." De toon is gezet in Provocative Cadillac, Rescuing the Brand from Bland van Grant McCracken. McCracken legt vervolgens m.n. een focus op de betekenis van POOLSIDE voor nieuwe vormen van provocatieve marketing.
Zijn conclusie: "The point is that every brand must calculate a trade-off. If we want passion and engagement, we are obliged to up the provocation. Not everyone is going to love us. But then these days there’s no chance everyone is going to love us. The new trade-off says, for some to love us, others must hate us. Or at least find us incredibly irritating. It’s the American way."
"It's the American Way", of je de CADILLAC ELR nu een aansprekende auto vindt of niet (NB; ik hanteer hier ook de ELR als metafoor), feit is wel dat relatief jonge organisaties als ZAPPOS, FACEBOOK, GOOGLE, TESLA momenteel de internationale toon zetten & jawel: zij doen dit 'The American Way'.......
POOLSIDE is een filmpje met humor. M.n. de opmerking over de maanwagen Lunar Rover Vehicle (LRC) die 'op de maan is achtergebleven met de sleutels er nog in omdat men, d.i. de Amerikanen, daar toch weer terugkomt', is leuk; althans wat mij betreft. ;-)
*Bron van inspiratie voor deze entry vormde de column HOOP van Amerika journalist Mathijs Rotteveel.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Wellicht zijn de Fransen deze historie vergeten?
'Cadillac zit met ELR in z'n maag
Cadillac heeft met z'n ELR een soort luxe coupé-versie van de Chevrolet Volt en Opel Ampera in de showroom staan. Amerikaanse dealers willen er weinig van weten, en ook de consument blijkt nou niet bepaald enthousiast te zijn.
Vorige maand kregen we te horen dat de Amerikaanse dealers niet allemaal zitten te wachten op de ELR. Bijna de helft van hen heeft aangegeven de auto niet in de showroom te willen zetten, omdat de handelaren er weinig van verwachten te verkopen.
Ook de consument blijkt niet echt warm te lopen voor de ELR, die een prijskaartje krijgt van zo'n 76.000 euro. Sinds medio december staat de Cadillac in de Amerikaanse showrooms, en sindsdien heeft het Amerikaanse merk slechts 99 exemplaren aan de man weten te brengen.'
Ik denk dat de doelgroep van deze auto helemaal niet gevoelig is voor patriottistische retoriek. Daar verkoop je wellicht Ford F350 pickups mee maar geen auto's die het milieu centraal hebben staan. Die worden, net zoals de Prius, verkocht in de progressieve kuststreken van de VS. En daar zijn ze - ik weet het uit de eerste hand - écht jaloers op onze vier weken vakantie! De hard boiled Amerikaanse go-getter uit deze commercial ligt daar waarschijnlijk helemaal niet lekker.
http://www.goodcarbadcar.net/2014/03/usa-best-selling-cars-february-2014-sales-figures.html