Je zou denken in dit digitale tijdperk dat het sturen van brieven toch wel achterhaald is, iets dat ook wordt bevestigd in de recente cijfers van TNT. Niets blijkt echter minder waar, althans in de Verenigde Staten. Ook al ontvangt President Obama dagelijks al ruim 100.000 e-mail berichten, daarnaast ontvangt hij toch/ook nog eens wekelijks 65.000 brieven in alle maten, soorten en toonzettingen; vooral dat laatste.
Vanaf zijn aantreden heeft Obama aan Mike Kelleher, the Director of Presidential Correspondence, verzocht om hem uit dit gigantische aanbod dagelijks te voorzien van 10 brieven. Brieven die hem 'voeling geven met de markt', zowel het zoet als het zuur. Het lijkt niet veel die 10 stuks per dag die de President leest, een druppel op de gloeiende plaat, maar je kan je afvragen of Balkenende, zelfs de Koningin alles lezen wat ze ontvangen? Dit is i.i.g. een begin.
Maar: zeggen is 1 doen is anders: je kan wel zeggen dat hij er 10 leest, beter is het als je er 10 laat zien & nog beter is het als de President voorleest uit die brieven! Aanschouwelijk onderwijs, noemen we dat ook wel. & Dat doet vandaag The White House, ze plaatsen op hun site een vlog van Obama waarin hij zich buigt over zijn 10 dagelijkse brieven.
Tuurlijk kun je hier sceptisch over zijn: 'waar blijven die andere 64.930 wekelijkse brieven?', 'is het voor het vlog of doet ie het ook echt?' etc. Toch lijkt het mij een goede zaak als CEO's, als managers meer open zijn naar hun relaties, naar hun stakeholders. Open bijv. over dat wat zij met de voor hen bestemde post doen? Die openheid schept toch allemaal legio kansen, of niet dan?
Hier een voorbeeld van stelletje jonge brievenschrijvers.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro