'You want your leaders to be the kind of people who embody the promises your company makes to its customers.' Dat schreven Dave Ulrich en Norm Smallwood medio 2007 in hun HBR artikel 'Building a Leadership Brand' . Voor hen was deze zin tevens een goede omschrijving van the Leadership Brand, van: de Leider als Merk.
Je bewust zijn van je Merk, je Merk als Leider, je Merk koesteren en vervolgens in stand houden, dat worden de nieuwe uitdagingen voor de Leiders van Morgen(!), sterker nog: ook voor de Nieuwe Werknemer: Werknemer 2.0!
Over dit onderwerp, ook wel geïnternationaliseerd naar Personal Branding had ik vorige week donderdag, op initiatief van Bas van de Haterd, in Utrecht een interessante brainstorm met enkele gelijkgewebstemden.
Overigens, het Merk van een Leider of het Merk van 'iemand' is 'iets' anders dan het Imago van de Leider, 'iets anders' dan het Imago van 'iemand'!
Het onderscheid tussen Imago en Merk is voor velen niet helemaal helder. De Bloomsbury Thesaurus zegt: Brand = Charateristic en Imago = Symbolism. Brand of 'Merk' heeft een positieve connotatie, 'Imago' kan zowel een negatieve als een positieve connotatie hebben.....
Het onderscheid blijft flinterdun, zeker als het mensen betreft, toch doe ik een voorzet m.b.v. 2 voorbeelden: Jérôme Kerviel (Kerviel is noch een bankier noch een oplichter, zo lijkt mij) en Stephen Hawking (Hawking is in veel opzichten een bijzonder natuurkundige en dat vinden veel wetenschappers). Grappig is nu dat juist met deze 2 voorbeelden duidelijk wordt dat je Imago, ongewild(!), een breder aandachtsgebied kan hebben dan je Merk ..... (nb: een 'imago-aandachtsgebied' waarop je als 'merk-eigenaar' helemaal niet trots hoeft te zijn.)
Wie van u kent Kerviel? En wie van u kent Hawking? Kerviel's imago is de laatste dagen beschadigd, dus zéér waarschijnlijk 'kent' u hem en Hawking..... Het is niet erg als u hem niet kent: als degenen die Hawking dienen te kennen, hem maar kennen!
Kortom: je Imago wordt bepaald door je 'klant', je Merk heb je zelf in de hand. (lees ook Ulrich c.s.) Dat was ook mijn conclusie na onze brainstrom sessie van donderdagmiddag. Mooi als hier een vervolg aankomt want dit onderwerp biedt zeker perspectief!
Maar voor nu: Hoe koester je nu je Persoonlijke Merk, je Personal Brand? Dat doe je in je contactmomenten! Tijdens ieder contactmoment, is het vis-á-vis, is het audiovisueel, is het webgebonden, is het schriftelijk, is het ...., communiceer je, laat je een boodschap, een indruk achter bij de ontvanger. Zo lang als die boodschap consistent is en congruent aan dat wat je wil zijn, aan dat wat je kan zijn(!) dan is er niets mis. Tijdens je contactmomenten vertel je feitelijk een verhaal, het is prettig dat dit voor de toeschouwers / toehoorders een authentiek verhaal is, een verhaal dat in hun ogen 'past' bij jou. Zorg er dus voor dat je tijdens die contactmomenten je Merk liefderijk verzorgt!
En dat je privé een ander 'Merk' hebt dan zakelijk, da's niet onmogelijk...... maar ook dat is te leren. ;-)
==============
Andere reacties op / indrukken van deze 1e S2M Personal Branding Brainstorm Sessie vind je in Bas' entry '8 Centimeter Zelfvertrouwen'.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro