Bent u, of sterker nog: is uw organisatie, misschien te dik? Zo niet dan hebt u geluk. Veel organisaties hebben namelijk zo'n groot tempo van overnames, fusies, groei etc. dat ze te dik worden. Die dikkigheid zit je vervolgens flink in de weg, je kan jezelf niet meer optimaal bewegen. Afvallen is dan misschien de uitdaging maar hoe doe je dat? Om het nu, zelfs vandaag, op de 'AHOLD manier' te doen, dat gaat waarschijnlijk te ver. Toch zijn er tips, zelf als je (toch) dik wil blijven.
Te dikke organisaties ook wel genoemd intranationals komen er steeds meer maar ze concentreren zich vooralsnog binnen sectoren zoals, Automotive en Consumer Electronics, Financial Services. The Economist waarschuwt deze week voor te dikke banken. Banken die zo hard zijn gegroeid dat ze de basis met hun core business, financiële dienstverlening, nagenoeg volledig hebben verloren. Een voorbeeld: JP Morgan Chase, de 3e bank in de Verenigde Staten heeft zich in de afgelopen 15 jaar door 20 fusies & overnames (M&A) 'gewerkt'; een ware nieuwe core business dus. Dat de mega banken wat achterop raken m.b.t. hun eigenlijke business blijkt uit het feit dat m.n. zij de laatste jaren veel minder hebben geleend aan grote (ook vaak intranationals) organisaties die opereren in andere bedrijfstakken, hun klanten dus. Terwijl dat toch de opzet zou zijn geweest voor deze overhaaste groei, niet? Verder bepaalt de top 10 van Amerikaanse banken nu 49% van het nationale betalingsverkeer en dat in een land waar (nog) de grootste financiële en economische belangen zijn; om meerdere redenen geen wenselijke situatie.
Afslanken dan maar? Maar hoe doe je dat dan? Ben je net CEO of RvB-lid van een Grootte Organisatie, kan je al weer gaan inkrimpen. Dat doe je niet uit vrije wil. Je kan pech hebben, zie AHOLD, en dat heeft dan vervolgens wel een gunstig afslank resultaat (sic.); maar toch: is het echt kommer en kwel met al die dikkerds?
Nee want wat blijkt? De collega-concurrent van The Economist, The McKinsey Quarterly kwam vorig jaar met een artikel dat laat zien dat er Global Giants zijn met heel goede strategieën. Deze succesvolle strategieën concentreren zich vooral op de P-functie van de organisatie: de meest effecteve en efficiënte inzet van beschikbaar menselijk kapitaal. Met succes want zo blijken GG's als EXXON MOBIL, MICROSOFT en NTT DoCoMO het hoogste gemiddelde revenue per medewerker te realiseren. Gemiddeld was dit voor de top 150 van Amerikaanse ondernemingen in 2004 $ 64.000 pm (nb: 10 jaar eerder $ 21.000 pm); voor de genoemde 3 bedroeg dit in 2004 gemiddeld $ 200.000 pm; een prachtig bedrag niet waar. Nu gaat het (voor mij) te ver om de strategieën in deze entry toe te lichten (komt hier misschien nog wel), het laat in ieder geval zien dat Big ook Beautiful kan zijn maar wellicht dien je de organisatie dan meer te concentreren op P dan op M&A. (intussen toch maar wat op uw gewicht letten dan?)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
grtz..
oh en noge... FREE BUMP :)