http://www.youtube.com/watch?v=IQY1No03q90
Voor het gemak gaan we er nu even van uit dat er geen slechte bazen zijn op de werkvloer: goede (oops, daar gaan we al) organisaties hebben bazen nl. al lang vervangen, ver voordat zij slecht zouden kunnen gaan opereren..... Ik neem aan dat jij momenteel ook werkt voor zo'n goede organisatie, toch?
Bazen, beter nog managers vragen zichzelf zelden af 'Hoe goed ben ik eigenlijk?' en 'Zou ik mezelf kunnen verbeteren?'. Da's jammer want jezelf blijvend ontwikkelen begint toch bij een gezonde & objectieve dosis zelfreflectie. (nb; feedback kunnen ontvangen is ook handig maar ook dat lukt je pas als je eerst ruim voldoende positief kritisch bent op jezelf).
"It doesn’t help that a majority of the organizations we see offer their managers minimal support and rarely press the experienced ones to improve. Few expect more of their leaders than short-term results, which by themselves don’t necessarily indicate real management skill." stellen Linda A. Hill en Kent Lineback deze maand in hun HBR artikel Are You a Good Boss—or a Great One?
Da's inderdaad jammer, dat werkgevers dat niet doen. Ook in dat geval kun je dus maar het best positief kritisch op jezelf zijn, toch?
Leuk aan de Harvard Business Review is ook dat zij vaak van die eenvoudige testjes hebben, testjes zoals deze waaruit binnen no-time blijkt of dat jij in wezen een goede of zelfs een Geweldige Baas bent! Je hoeft bij deze vragen slechts aan te geven of het een persoonlijke kracht van je is (c.q. of dat je vindt dat dit toch beter kan....). Kan het simpeler?
- 'Pas je je formele autoriteit voldoende toe?' In ons land, met z'n poldermodel & z'n je-en & jij-en is dat inderdaad soms twijfelachtig: of je als goede baas voldoende autoriteit hebt. (nb; een geweldige baas kan niet zonder....)
- 'Creëer je voldoende bedachtzaam je relaties, relaties die niet overtrokken persoonlijk zijn?' Eenvoudig gezegd: er is een aanmerkelijk verschil tussen feest vieren en zaken doen, zeker als je dat laatste als Geweldige baas ook nog eens effectief & met resultaat wil doen.
- 'Vertrouwen anderen jou als een manager?' Vertrouwen zij in jouw competenties, intenties en persoonlijke waarden? Interessante vraag, toch?
- 'Pas je je invloed op een ethische wijze toe?' Ethisch handelen, dé basis van goed leiderschap. In de afgelopen jaren zijn er hier wat staaltjes van onethisch, maar zeker ook van ethisch, handelen voorbij gekomen.
In de kern zijn dit de meest essentiële vragen, vragen om jezelf te kunnen managen. Als je die goed hebt beantwoord. d.i. als een kracht van jezelf c.q. je persoonlijkheid, kun je verder gaan naar de volgende vragen:
- 'Houd je systematisch bij wie er tot je netwerk dienen te behoren?'
- 'Werk je pro-actief aan het opbouwen en onderhouden van je netwerk?'
- 'Gebruik je je netwerk ook voor de informatie en de bescherming die je team nodig heeft?'
- 'Gebruik je je netwerk om de doelstellingen van je team te realiseren?'
- 'Heb je het toekomstperspectief voor je team benoemd, je visie, en pas je die aan als dat nodig is?'
- 'Verklaar je de verschillende rollen, de verwachtingen, de cultuur en de feedback op de prestaties van je team?'
- 'Ken je en manage je je medewerkers zowel als individu als als leden van je team?'
- 'Gebruik je je dagelijkse activiteiten en corresponderende uitdagingen om je te concentreren op de 3 kernuitdagingen?'
Deze 3 kernuitdagingen, & tevens de kern van de 12 vragen, zijn:
- Manage Yourself
- Manage Your Network
- Manage Your Team
Scoor je alle 12 als een Kracht van jezelf, dus het is/zijn geen verbeterpunt(en) meer, dan is de kans groot dat je voor je team, maar ook voor de organisatie een Geweldige Baas bent! Suc6.
Vrij naar 'Are You a Good Boss—or a Great One?'
Ik nodig je uit voor de LI poll "What is the most important characteristic for being a Great Boss (instead of just being a good boss)?" Geef je mening. (NB; de 'poll' is inmiddels niet meer beschikbaar....)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro