Het RTL programma 'Ik Hou van Holland' maakte op Oudjaarsavond de 'Nederlander van 2008' bekend, dat werd Maarten van der Weijden & terecht. Als we het dan toch over bijzondere prestaties hebben.
Op de 6e plaats, achter de 5e plaats van JPB, eindigde André Rieu. De aanwezige celebrities (nb; die zelf allen schitterden door afwezigheid op deze lijst!) reageerden verbaasd: 'André Rieu???' Host Linda de Mol diende zelfs nog enige uitleg te geven over 'wie dat dan wel niet was'......
Als iemand in ons land het tegenovergestelde lijkt van een personal brand dan is dat wel André Rieu. Beroemd & Succesvol in nagenoeg de gehele wereld, behalve dan in ons land zelf.......
Hoe opmerkelijk & tegelijkertijd: hoe leerzaam.
Dit, voor mij toch hilarische, moment in 'Ik Hou van Holland' ('Hoezo houden van?', vraag je jezelf dan toch af) stond de laatste dagen niet op zichzelf. In een ander programma n.a.v. de Top 2000 werd een ander 3-tal Nederlandse celebrities (nb; stonden zelf ook niet in de hiervoor genoemde lijst) gevraagd naar hun muziekvoorkeur. Nu, André Rieu hoorde daar zeker niet bij. Je vraagt je af hoe het André lukt om in ons land toch de Arena & het Vrijthof vol te krijgen? Zal wel de smaak van het gewone volk zijn......
http://www.youtube.com/watch?v=oFJeHXZbDk4
Volg o.m. de verschillende youtube filmpjes op deze site & de regelmatige lezer/bezoeker weet dat mijn muziekvoorkeur, op zijn zachtst gezegd, divers is. André's pop-Walzers' horen daar ook bij. Ben ik toch een 'gewone jongen'. ;-)
Daarbij kijk ik ook met een professioneel interesse naar hem &: ik vind het knap dat wat hij zakelijk presteert. Compliment. Hij acteert als 1 van de Beste popsterren: doet enorme investeringen, weet merchandising tot in optima forma in te zetten, weet de media te bespelen & te betrekken (het Duitse ZDF lijkt 1 van zijn grootste investeerders), stelt de klant centraal & weet medewerkers aan zich te binden. (nb; kijk de verschillende, over de jaren heen in eigen beheer! geproduceerde, DVD's na & je ziet dat er achter hem nauwelijks iets verandert; Commitment blijkbaar. Ik zal André eens benaderen over het IiP-Model.)
Hij bespeelt met zijn Johan Strauss Orkest de komende maanden niet alleen Duitsland maar ook & zelfs Oostenrijk, toch de bakermat van de Walzer. Wien c.s. zijn voorzien van uitstekende Strauss performers, toch weet Rieu met zijn eerst verfoeide, 'want vercommercialiseerde!', optredens ook & zelfs de Wieners 'plat' te krijgen. Zijn investering in een Schönbrunn decor zal men daar ongetwijfeld appreciëren.
Rieu, niet alleen artiest ook ondernemer (nb; zelfs al meldt het bericht dat zijn bedrijf een 'slecht jaar had'.). Waarom hebben Hollanders dan toch moeite met hem? Dat zijn muziek niet jouw voorkeur heeft, zou kunnen. Dat wij Hollanders alles wat boven het eigen maaiveld uitstijgt, een kopje kleiner maken, da's ook & algemeen bekend. Zelfs Johan Cruyff is daarvan een 'mooi voorbeeld'. Pas nadat Cruyff cryptische uitspraken ging doen, werd hij bijzonder genoeg om in het spotlicht te treden. Maar wij zitten ook in onze maag met iemand als Tsaar Guus.
Toen Guus in 1996 'ons' elftal leidde was het kommer & kwel. Van af dat moment werd het een soort haat liefde verhouding tussen ons Hollanders & Guus. Waardering & afkeer streden om de hoogste trede. De reactie op de nederlaag die Guus Marco toebracht, vorig jaar, was daarvan een mooi voorbeeld: waren we nu blij of teleurgesteld? Want Marco, dat was ook niet alles.....
Wat leren we hieruit? Ben je als Nederlander écht succesvol, of wil je dat zijn, zoek dan je heil in het buitenland. De waardering die je daar ontvangt zal je, zéér waarschijnlijk, nimmer in eigen land ten deel vallen. Maar of je daar rouwig om moet zijn? Je kunt vervolgens in ieder geval in alle rust in ons land wonen.
======
12/02/10
Uit de financiële jaarverslagen van de Rieu Groep blijkt dat de merknaam 'André Rieu' is verpand als zekerheid; een personal brand is dus 'iets' waard!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Het is nogal een circus aan mensen, materieel en decors die Rieu over de wereld verscheept. Rieu’s circus omvat o.a.: het grootste transporteerbare podium ooit, inclusief balzaal en twee schaatsbanen. En dat levert tijdens het concert een imposant beeld op als tientallen Wiener Debutanten door de balzaal walsen en over de ijsbaan zwieren.
Als we een parallel trekken met andere toerende optredens van bijv. the Rolling Stones of Cirque du Soleil, dan zien we dat door (gestegen) hoge kosten het steeds minder lucratief wordt. Cirque du Soleil staat gemiddeld 2,5 maand per stad met gemiddeld 200.000 bezoekers per stad en de Stones met vijf concerten in de Amsterdam ArenA haalt 260.000 bezoekers. Uit mijn ervaring als consultant in de leisure en entertainment (in het verleden opdrachten voor zowel Cirque du Soleil als de Rolling Stones uitgevoerd) zie men dat in toenemende mate dit soort ondernemingen (Stones Holding zit voor fiscale redenen in Amsterdam), terug naar de rekentafel gaan en winstdoelstellingen formuleren en gaan halen. Voor Cirque du Solieil, zijn bijv. de vaste optredens in Las Vegas lucratiever en de rock bands zien de music tours als een marketing uitgave om de albums te pluggen.
Enfin, bij Rieu blijft het goed ondernemerschap belangrijk. Hij zou er goed aan doen om het creatief leiderschap en ambassadeurschap zelf te blijven doen en boven hem (niet naast) hem een algemeen zakelijk directeur te benoemen. Naast hem dan een CFO en zo een evenwichtige en professioneel Management Team op bouwen. Nu heeft hij de kans het zelf te doen, voordat de mannen en vrouwen van de RABO bank (de ziekenboeg) het overnemen.
Het product Rieu is fantastisch en de bezoekersaantallen nemen hand over hand toe. Nu de kosten in de teugels houden en ondernemersdoelstellingen leidend laten zijn. André Rieu is voor een serie concerten op bezoek geweest ‘down under’. De violist verkocht in Australië bijna 1,8 miljoen cd's en dvd's. Hij is de best verkopende artiest die Australië ooit heeft gekend. Bovendien breekt hij met zijn tournee ook nog eens alle records op het gebied van live optredens. Rieu is een waar fenomeen down under. Rieu en zijn gezelschap hebben in Australië naar schatting enkele tientallen miljoenen euro's omgezet. Er zou alleen al in Melbourne voor 8,7 miljoen euro aan plaatsbewijzen zijn verkocht. Daar komt de franchising nog bij. En gaan de zaal-, marketing, reis/verblijf, promotor kosten e.d. nog van af.
Door Christian ter Maat; Directeur <a href="http://www.carevolution.nl" rel="nofollow">Carevolution</a> organisatie- en managementadvies.
Daar komt vandaag dan nog bij het bericht dat Rieu met $ 76,9 miljoen op de 8e plaats staat in de Top 10 van Best Betaalde Tournees.
Hopenlijk kent de 'ziekenboeg van RABO' (ook) een lange adem.....