http://www.youtube.com/watch?v=VzjxlIcrddw
Als er één voorbeeld is van een organisatie die op dit moment ernstig wordt geconfronteerd met de uitstroom van baby boomers dan is het vliegtuig- & space shuttle bouwer BOEING, ook nog eens hét voorbeeld van een kennisintensieve organisatie.
Bijna 2/3e van 153.000 BOEING medewerkers valt onder de noemer 'baby boomer', logisch want juist in de periode dat zij toetraden tot de arbeidsmarkt kende BOEING een extreme groei. Tot een specifiek beleid voor deze groep medewerkers kwam het echter pas enkele jaren geleden, 2006. Voor veel organisaties zou dit al 'mooi op tijd zijn', voor BOEING was het bijna te laat want (specifieke) kennis, kunde & ervaring loopt zo met de betreffende medewerker je bedrijfsterrein af & wat dan? Erger nog dan een kwantitatief tekort aan werknemers is een kwalitatief tekort aan medewerkers!
NB; Er is een Boomers Gossip dat de introductie van de BOEING Dreamliner 787 jaren is uitgesteld juist doordat er teveel kennis & ervaring de poort uitliep.....
In hun FRONTIER uitgave van oktober 2007 introduceerde BOEING het programma "SHARING WHAT WE KNOW, Boeing employees are working to manage the company’s collective knowledge— and create a competitive advantage." Want dat het laatste, competitief voordeel dankzij kennis, kunde, competenties en ervaring van hun medewerkers, cruciaal zou zijn voor de continuïteit van de organisatie, dat was het Bestuur van BOEING duidelijk. HR-pro Deby Arkell schreef:
"Why is knowledge management important to Boeing? Knowledge management matters to Boeing for many reasons. Among them:
- Retains expertise of employees who leave the company
- Shares expertise, best practices and lessons learned across the enterprise.
- Avoids reinvention and accelerates innovation."
Vervolgens introduceerde BOEING over de afgelopen jaren de volgende stappen:
- Knowledge Centric
- Accidental collisions –the social side
- KM on teams –learn before, during, and after
- Embedding KM
- Learning Management and KM
- Process Based KM
- Risk Management Strategy
- Web 2.0 integration
- Secure Knowledge Management
- Knowledge Sharing Communities
- Distraction Management
- Knowledge Flow Optimization
Samengebracht in wat werd genoemd de 'Work Innovation Labs'. "The aim of the Workplace Innovation Labs were:
- Performance improvement through more collaborative working
- More effective ways to transfer expertise across the generations
- More productive use of investment in collaboration tools
- Helping leaders to be people-leaders as well as technical-leaders."
Duidelijk wordt, hoop ik, dat het all-in-all een ingrijpend nieuw Strategisch HRM of Mensenmanagement Beleid werd. Tijdens een presentatie over dit onderwerp op 21/11/08 voor NASA, ook zo'n kennisintensieve organisatie, gaf BOEING's Jim Coogan (al) de volgende lessons learned aan:
- "Senior leadership buy‐in is essential – but that does not mean their cannot be grassroots efforts
- Engage “key” stakeholders when starting a project
- You get what you pay for –zero budget, zero results
- “Resistance is futile –you will be assimilated” only works for the Borg in Star Trek
- Start with small pilots that will be successful and then ramp up quickly
- Collect success stories and share them broadly –success breeds success
- Leveraging existing tools and tools that fit the way people work will result in a higher level of adoption and use.
- Wisdom of the crowds is not as chaotic as it sounds. :-) "
BOEING investeert in de kennis & kunde van hun (ook oud-)medewerkers, da's duidelijk. Maar niet alleen daarin. Op een moment dat wij nog stoeien met de vraag of 67 jaar een mooie AOW leeftijd is in 2025, motiveert BOEING baby boomers om langer te blijven werken. Met succes want een belangrijk aantal van hen is onder aangepaste werktijden en in een aangepaste werkomgeving (i.d. deed BMW ook) graag bereid dit nog enkele(?) jaren te blijven doen.
In de FRONTIER uitgave van deze maand wordt het programma Boeing on the Move geïntroduceerd 'A fun way for employees to get moving—and get healthier', oog voor Gezondheid & Welzijn van de medewerkers & dat niet alleen voor de baby boomers!
Er is maar één kanttekening aan dit verhaal. Meer organisaties in de VS zijn o.i.v. de CRISIS kritischer gaan kijken naar het verbeteren van de inzetbaarheid van hun medewerkers. The Wall Street Journal maakt deze week bekend dat er sprake is van een opmerkelijk resultaat: de productiviteit van de medewerker in de VS is toegenomen! Da's mooi, maar de andere kant van de medaille is dat daardoor de werkloosheid niet afnam.... Welke investering doe jij met je organisatie? NB; liefst NU! :-o
==============
180113
Op hun speciale ‘Dreamliner 787′ site zwijgt BOEING in alle talen over de kinderziektes waarmee hun paradepaardje nu te maken heeft. Alle geleverde toestellen staan aan de grond omdat de luchtvaartmij daartoe besloot c.q. kennen een vliegverbod opgelegd door verschillende regio’s als de EU.
Deze entry verscheen hier op 12/06/2011, achteraf beschouwd opmerkelijk voorspellend. Omdat het niet onmogelijk is dat ook andere organisaties te maken krijgen met een verlies aan kwaliteit van hun producten en diensten zodra kennis & ervaring wegloopt uit de poort, is het handig deze uitdaging nog eens omnder de aandacht te brengen.
Opmerkelijk is dat BOEING (toch) één van die weinige werkgevers is die zich bewust zijn van het belang van een leeftijdsfasebewust personeelsbeleid. Los daarvan zou het handig zijn geweest voor BOEING als zij daarbij (ook) hadden gekozen voor de PUB-principes van het Investors in People Model (nb; als een échte Lerende Organisatie). Volg je o.m. de tweets en berichten die nu dagelijks op het web verschijnen (zie o.m. highlights in de werkbalk rechts) dan blijkt dat IiP voor organisaties het meest succesvolle managementmodel is van dit moment, ook in crisis dus……
120713
We lezen in de media: Weer Dreamliner 787 in problemen………. Toch de kennis & ervaring van de babyboomers?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Ik heb met interesse je casus gelezen.
Ik ben benieuwd of je meer informatie hebt hoe een en ander in de dagdagelijkse praktijk werkt. Wat je beschrijft, ken ik ook uit artikelen, publicaties en uitspraken van Boeing pro's en managers. Omdat uitspraken doen en erover schrijven nog niet hetzelfde is als hoe het uitpakt in de praktijk en daadwerkelijk in acties omzetten, ben ik nieuwsgierig naar welke informatie jij hierover hebt.
Verneem graag je reactie,
Joske
Allereerst is er hier voor BOEING de (toch) noodzakelijke 'sense of urgency'. Dat de introductie van de 787 (ver) achterligt op schema en dat BOEING niet zo snel een alternatief had/heeft voor de 'uit de vaart genomen' Space Shutlle maakte de 'nood hoog', tot op Bestuursniveau!
Feitelijk is dat laatste prettig want op dat moment heb je tevens dat o-zo noodzakelijke Commitment van de Top (zie ook opm. J. Coogan) als je een ingrijpende verandering in je Beleid gaat doen zoals dit.
De praktijk, hoe e.e.a. uitpakt voor BOEING wel te verstaan (i.d. zal per organisatie, wezenlijk, verschillen), vind je ook terug op het Web zoals in de reconstructie door Jonathan Winter, interessant (zie: http://bit.ly/c2nuvk )
& Wat mezelf betreft: persoonlijk & professioneel ben ik altijd geïnteresseerd in de betrokkenheid van medewerkers en managers bij het (nieuwe) Beleid; dat blijkt hier OK te zijn; ook mooi, toch? ;-)