Vriend en vijand vallen over elkaar heen nu Elon Musk ook Twitter heeft toegevoegd aan zijn ondernemingen Tesla, Space X, Starlink, Neuralink en the Boring Company. Confusion and Frustration Reign, stelt de New York Times. Musk's stijl van ondernemen en managen week sowieso al af van dat wat als 'normaal' werd gezien, en nu opnieuw. Musk is in zijn strategie zeer zeker geen 'piggyback rider'.
Inmiddels kun je niet meer voorbij aan zijn invloed op de wereldwijde samenleving en dan m.n. op infrastructuur in bijna al zijn vormen.
Een even zo succesvolle voorganger en veranderaar van Musk, Steve Jobs, liep in zijn goede jaren ook tegen controverse op, of op zijn minst tegen twijfels over zijn al dan niet 'wilde' plannen, maar niet in die mate die Musk nu ervaart.
Zo plaatste hoogleraar Corporate Governance Leen Paape op LinkedIn een link naar het bericht 'Elon Musk doet bij Twitter in een week wat normaal honderd dagen kost (nos.nl). In dat artikel reageert Leen, die ik nog ken vanuit onze gezamenlijke activiteiten voor ESAA, op de ontslagronde die Musk direct na overname doorvoerde bij Twitter: "De snelheid van de ontslagronde, de manier waarop en de mate waarin dit gebeurde, is uniek. Meestal nemen nieuwe topmensen honderd dagen de tijd om uit te zoeken hoe de nieuwe strategie eruit moet gaan zien. Hoe Musk te werk gaat, zou je naar Nederlandse maatstaven al snel kunnen typeren als onbehoorlijk bestuur."
Het bericht op LI leverde veel reacties op, reacties die bijna allemaal kritisch zijn op het handelen van Elon Musk. Het leek mij gepast om ook mijn reactie te geven op het bericht:
"Elon Musk is op veel vlakken een fenomeen als we het hebben over het aansturen van organisaties, overigens idd ook op het gebrek aan het managen van tegenspraak. Dat maakt hem uitzonderlijk maar zet daarmee niet direct de toon voor anderen.
Meer dan anderen hanteert hij naast intuïtie data analyses, analyses die hij zelf ook begrijpt. Da's voor een eindverantwoordelijke ook wel handig.
Hij beseft blijkbaar ook dat je momenteel o.i.v. crises als corona, Oekraïne, politiek, inflatie, klimaat, disruptieve technologieën, .... na je aanstelling geen 100 dagen meer hebt om in te kunnen grijpen bij een nieuwe acquisitie.Dat ook dat snelle handelen niet altijd succesvol lijkt, is dan een gevolg maar die zekerheid heb je ook niet na 100 of meer dagen.
Musk levert met zijn activiteiten en zijn handelen iig interessante cases op."
Let wel: ik ben niet idolaat van Elon Musk, zo rijd ik elektrisch echter geen Tesla, maar vanaf het moment dat ik, 2001, het AON interview 'Elon Musk on Mars' las, intrigeerde hij mij.
"Elon Musk argues that we must put a million people on Mars if we are to ensure that humanity has a future.”
Zijn Visie was op dat moment dat dit in 2024 (al) mogelijk was. Hij had de over-winst van Tesla nodig om die plannen te kunnen financieren. Alleen dat al was voor een entrepreneur een bijzondere stap: hoe creëer je middelen om je uiteindelijke Visie te kunnen realiseren? Door een donorbedrijf op te zetten.
Inmiddels is die Visie van een raket naar/op Mars veranderd in 2030 en ik heb sterk het idee dat 'm dat met Space X gaat lukken. De vraag is alleen nog of in die raket, zie testvlucht in de YT, met 100 'zitplaatsen' in 2030 mensen of robots zullen worden vervoerd; ik vermoed de laatsten.
'Elon Musk Defies Management Mantras With His Rapid Overhaul at Twitter' schrijft The Wall Street Journal:
"In zijn eerste week ontsloeg de miljardair topleiders, voerde hij ingrijpende ontslagen uit, bespotte hij interne trainingen en bracht hij nieuwe productideeën naar voren."
Op zich vanuit het continuïteitsprincipe van zijn conglomeraat zijn deze stappen vervelend voor betrokkenen wellicht maar ook begrijpelijk: hij wil zijn investering van € 4 miljard +, vergeet de ontslagvergoedingen en reorganisatiekosten niet, zo snel mogelijk terugverdienen anders komt de geplande reis naar Mars in gevaar. Met deze besluiten is Musk dan ook niet uniek, wel met de manier waarop hij e.e.a. uitvoert.
'Elon Musk’s challenge to management thinking' schrijft Bartleby in zijn column bij The Economist: "In de manier waarop hij denkt over werk, besluitvorming en de rol van de CEO, zwemt de heer Musk tegen de stroom in."
Bartleby:
"His attitude to employees is an obvious example of his counter-cultural approach. For a futurist, Mr Musk is a very old-fashioned boss. He doesn’t like remote work. (...) Whatever the legality of his decision to fire so many Twitter workers, his methods are brutal. (....) His critics have to accept that the my-way-or-the-highway approach has worked before. At his other firms, like Tesla and SpaceX, Mr Musk may not have offered empathy but has provided a planet-sized sense of purpose, from popularising electric vehicles to colonising Mars. (....) The way that Mr Musk takes decisions also cuts across consensus."
Bartleby referereert aan Havard's working paper 'How do CEO's make Strategy?' en concludeert "The authors of the paper did discover a wide range of approaches, with some managers going on gut instinct and others using very formalised processes. But the researchers found that bosses who use more structured processes tend to lead bigger and faster-growing firms (which way causality runs is not clear). They also tend to make decisions more slowly.
Mr Musk and his acolytes are in a different camp: fast, informal and aggressive."
Peter Drucker zag de CEO als 'de brug' tussen organisatie en stakeholders c.q. buitenwereld. Bartleby:
"Mr Musk is not so much bridging this gap as making the distinction between the inside and outside of the company irrelevant."
Bartleby concludeert, en ik vertaal toch maar even:
"Je zou kunnen tegenwerpen dat de heer 'Musk eenmalig is, en dat geldt ook voor deze deal'. Misschien wel, maar als de heer Musk opnieuw een succes maakt van zijn meest recente uitdaging door brutaal te zijn tegen zijn personeel, de PowerPoint-sessies over te slaan en door memes te hanteren, heeft de MBA nog steeds een beetje een update nodig."
Dat denk ik ook.
Elon Musk kwam al 2 decennia voorbij in mijn colleges en Master Classes, ik kan hier nu opnieuw lessen aan toevoegen.
180923
"In achieving this mission of making humans multiplanetary, transitioning the world to sustainable transport, ensuring AI is maximally positive for humanity, and ensuring free speech never dies, among others, he has surrounded himself with a group of people that trust him and his decision making to a level most leaders can only dream of.
It also helps that these folks are some of the most brilliant minds that humanity has to offer."
Interessante reflectie, geplaatst op X, van een oud Tesla medewerker Farzad Mesbahi.
"Just remember to wear your sunscreen, because flying close to the sun is a very hot place."
120923
Het boek 'Elon Musk' geschreven door Walter Isaacson is nog maar net uit of de inhoud roept al vooral controverse op. Bij iemand die zich 'in the eye of the storm' bevindt, was dat ook wel te verwachten. Los van de controverse ben ik benieuwd naar de reactie van Walter Isaacson op zijn gesprekken met Elon Musk.
In Walter Isaacson on Elon Musk’s Competing Identities - The New York Times (nytimes.com) gaat NYT's Andrew Ross Sorkin in gesprek met Walter Isaacson, auteur van 'Elon Musk'.
Walter Isaacson:
"Hij (Elon Musk) heeft een episch gevoel voor zichzelf, bijna alsof hij een stripfiguur is die zijn onderbroek aan de buitenkant draagt en probeert de wereld te redden. Maar ik was verrast toen hij plotseling besefte hoe moeilijk het is om zoveel macht te hebben – zoals controle over waar Starlink door Oekraïne kan worden gebruikt."
Sorkin: "Denk je dat hij de enorme omvang van de macht inziet, en dus ook de verantwoordelijkheid?
Isaacson:
"Ik denk niet dat hij het begrijpt als het om X gaat. Hij is impulsief en soms tegenstrijdig in de manier waarop hij met moderatiekwesties omgaat. Aan de andere kant denk ik dat hij zich volledig bewust is van de macht en verantwoordelijkheid die voortkomt uit het feit dat hij de enige entiteit is die Amerikaanse astronauten en militaire satellieten in een baan om de aarde kan brengen."
Sorkin: "Denk je, gezien de hoeveelheid tijd die je met hem hebt doorgebracht, dat je nu begrijpt wat hem drijft?
Isaacson:
"We hebben allemaal van kinds af aan een aantal demonen in ons hoofd, en hij heeft twee ordes van grootte meer dan de meesten van ons. Hij heeft die demonen kunnen gebruiken om een visie te creëren. “Ik moet ervoor zorgen dat mensen naar Mars gaan, en ik moet ons naar het tijdperk van elektrische voertuigen brengen, en ik moet ervoor zorgen dat A.I. veilig is."
Dit zijn drie grote missies waarvan ik dacht dat hij het gewoon deed, maar daar wordt hij echt door gemotiveerd. Hij verlangt ook zo naar opwinding, drama en risico dat hij, als alles goed gaat, niet goed genoeg met rust kan blijven of ervan kan genieten. Hij moet al zijn chips terug op tafel duwen, wat betekent dat je óf in een baan om de aarde kunt gaan, óf kunt smelten."
210423
Over het feit dat STARSHIP kort na de lancering ontplofte merkt The Economist op
"It was not easy, and it has been done. And SpaceX’s previous record in innovation is a remarkable one. There are many obstacles ahead; but it is not too hard to imagine them, too, being surmounted."
Idd.
Bron: Despite an explosion, Elon Musk is closer to his new space age | The Economist
200423
Dit was een memorabele dag, het was de dag van STARSHIP's Flight Test.
260223
"Hun ideeën zijn in het verleden herhaaldelijk door ruimtevaartexperts afgedaan als onrealistisch of zelfs onmogelijk. Tot nog toe hebben ze echter elk doel gehaald dat ze hadden gesteld, hooguit soms iets later dan gepland. Over hun Marsplannen ben ik sceptisch, maar ik zou daarom niet snel tegen SpaceX willen wedden – zelfs niet voor iets kleins als een fles wijn."
In 2023 ligt het STARSHIP project, met als Visie 'in 2030 een bemande vlucht naar Mars', ruim op schema. Naar verwachting gaat het voor de reis naar Mars geproduceerde STARSHIP in maart een 1e 'orbit flight' maken.
020323
Musk presenteert zijn Master Plan 3.0 in '4.
Tegelijkertijd in Het FD het artikel 'Tesla's gigafactory in Grünheide is nieuwe alarmbel voor Duitse auto-industrie' (fd.nl)
Willem E.A.J. Scheepers. docent, organisatie ontwikkelaar, auteur.
NB; Heb je een LinkedIn profiel, dan nodig ik je graag uit voor een abonnement op de wekelijkse ‘Sunny Side Up’ nieuwsbrief.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Ik zag vandaag toevallig deze post op LinkedIn van Ben Tiggelaar;
Heb jij een MBA-opleiding gevolgd?
Mag ik je daar 3 vragen over stellen?
Klik dan hier: https://lnkd.in/ewgzUhrW
Voor het seminar MBA in één dag zijn we bezig in kaart te brengen welke inzichten mensen belangrijk vonden in hun MBA-opleiding. Doe je mee? Dan delen we graag onze resultaten met je. Bovendien maak je kans op 1 van de 5 tickets voor het seminar MBA in één dag.
Overigens, 'de oplossing' zal hier niet liggen bij vervanging van de mens c.q. menselijke arbeid maar de interactie mens - robot ofwel augmentiseren.