http://www.youtube.com/watch?v=2wbGeG1u2TY
'Nee', is hier het juiste antwoord. Korte toelichting. De jaarcijfers van cliënt geven het volgende beeld = de organisatie is verliesgevend, = rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit zijn zorgwekkend, = zekerheden zijn op z'n hoogst 'redelijk'. De organisatie opereert in een markt die het komend decennium aanmerkelijk zal veranderen. De Strategie, het businessmodel en de organisatie-inrichting zijn onvoldoende voorbereid op deze uitdaging. De kans dat dit op korte termijn te herstellen is, is nihil.
De verwachting is dat er vestigingen gesloten zullen worden en ontslagen zullen vallen. Daarnaast tonen o.m. recente reclamecampagnes aan dat er in het bestaande cliëntenbestand te weinig groeipotentieel zit. De conclusie van de KredietCommissie kan dan ook niet anders luiden dan:
Mijn conclusie baseer ik op 20 jaar ervaring in de financiële dienstverlening, zelfs al is dat nu alweer 13 jaar geleden. Op zich is dat niet zo erg want door stringente regelgeving van AFM/DNB c.s. zijn de eisen aan verstrekking alleen maar groter geworden. Daarentegen zijn doorlooptijden van (toch) relatief eenvoudige aanvragen giga. Het gaat zelfs zo ver dat mede(!) door deze stringente regelgeving de woningmarkt bijna stilligt en de economische ontwikkeling van m.n. het MKB nagenoeg volledig tot stilstand is gekomen. Opmerkelijk dus dat de 'aanvraag' van de Friesland Bank in no-time door de Kredietcommissie van de RABObank ging; een snelle, klantvriendelijke (nb; want 'goedgekeurd') afhandeling kán dus wel.... ;-)
'Ja maar,' zeg je nu 'het betreft hier de Friesland Bank, een bank!'. Inderdaad, maar opvallend is dat het debakel van de DSB ons ook leert dat de gevolgen voor de betrokkenen c.q. stakeholders bij het faillissement van een reguliere onderneming vele malen groter zijn dan bij die van een bank als de DSB.
Dan resteert er niets anders dan jezelf af te vragen: de belastingbetaler helpt de banken, de banken helpen elkaar, maar wie helpt nu de zakelijke en de particuliere bankklant? :-o
*VID: gaat Kermit nu ook of toch geld binnenhalen voor de Friezen?
=================
060412
Tijdens een reflectiegesprek met studente Tineke vanochtend, komt deze casus ook ter sprake. Zij vraagt zich af 'of er voor RABObank niet toch een bijzondere reden is om Friesland Bank te helpen c.q. over te nemen?'
Da's een goede vraag & inderdaad vermoed ik dat die er is namelijk: het afschermen van de markt. Nu gaat het te ver te veronderstellen dat één van de andere NL partijen überhaupt in staat zou zijn Friesland Bank over te nemen maar op een partij zoals de VIRGIN BANK zit niemand van de Nederlandse Bankiers Vereniging te wachten.....
Een mening die wordt gedeeld door de belangengroepen rondom het NL spoor: VIRGIN RAIL zien (ook) zij liever gaan dan komen. (dat terwijl de klant er ongetwijfeld op vooruit gaat......)
070412
Het FD bericht vanochtend: Geheime overeenkomst gaf Rabo optie om Friesland Bank over te nemen. Voor mij (....) bevestigt dat mijn aanname dat er een wens was/is om de markt af te schermen.
Vraag is dan (toch), als mijn aanname correct is (vooruit ;-)), wat de EU commissaris van Mededinging hiervan denkt?
210412
Ik haal vandaag een leuk c.q. veelzeggend citaat uit The Financial Times: “It is better to have loaned and lost than never to have loaned at all.” Dit is nog wel een uitspraak c.q. the adage van een bankier(!) & wel Leon Fraser, second president of the Bank for International Settlements; mee eens.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
& Je kent me (wellicht) c.q. de inhoud van dit blog: ik hou wel van een 'resolute uitspraak', dan is het maar duidelijk én het houdt de dialoog levendig. ;-)