http://youtube.com/watch?v=m9b1kHObpZs
Sterker nog: 71% van deze gebruikers is zéér tevreden. Kom daar maar eens om bij een regulier product, een reguliere dienst. Deze gebruikers zijn organisaties die we kunnen scharen onder de noemer Grootbedrijf d.i. organisaties met 250+ medewerkers in dienst. Waarvan zij gebruik maken dat is het Investors in People Model, deze werkgevers zijn een erkend Investor in People! Een toelichting.
De Britse ‘UK Commission for Employment and Skills’ publiceert de resultaten van het UK Employer Perspectives Survey 2010. De Britse Overheid investeert in de Kenniseconomie (nb; idee voor onze Overheid wellicht?) en is benieuwd wat daarvan de effecten zijn, dat vormt de basis van dit onderzoek.
In het 256 pagina’s tellende rapport is er ook aandacht voor het Investors in People Model, een model dat valt onder the Government Support, ondersteuning door de Overheid.(nb; voordat je nu enthousiast het Min van EZ opbelt: dat gebeurt in ons land niet, deze ondersteuning; anders dan de reguliere fiscaliteit).
Los daarvan zijn de resultaten van het IiP-Model in Groot Brittannië interessant, ‘zeker & vast’ voor ons. In de kern zijn de belangrijkste resultaten:
- 1.800.000 Britse werkgevers zijn een Investor in People.
- Het hoogst is het ”IiP-dichtheid” bij de grotere organisaties, werkgevers met 250 of meer medewerkers. 45% van hen (nb; 12.000 werkgevers) heeft het IiP business model geïmplementeerd. Denk daarbij aan (lokale) Overheden (Het Britse Ministerie van Defensie is één daarvan met 360.000 medewerkers), Onderwijs (waaronder ook de grotere universiteiten), Gezondheidszorg (id.) en het bedrijfsleven. (je vindt in het IiP-blog diverse voorbeelden van hen zoals recent TNT, eerder o.m. Sainsbury’s & British Telecom ).
- Het aantal organisaties dat een business model toepast zegt nog maar weinig. Het betekent pas écht iets als we weten hoe tevreden dat men is met het model, iets dat aan de basis ligt van het feit of men doorgaat met het toepassen van dit model (nb; een IiP-accreditatie geldt voor een periode van 3 jaar). Nu 71% van de grotere organisaties is zéér tevreden met de toegevoegde waarde die Investors in People hun organisatie biedt!
Ook al ligt de nadruk in de belangrijkste behaalde resultaten op de grotere organisaties, toch scoort IiP ook niet slecht in de kleinere organisaties. Pas bij de ‘papa en mama’ zaken zien we dat IiP slechts mondjesmaat voorkomt. Begrijpelijk want investering en effect zouden zeker op korte termijn uit de pas kunnen lopen.
Wat aan dit succes zeker heeft bijgedragen dat is de invoering van the New Approach in 2009. Dit maakt van het IiP-Model veel meer een succesvol consultancy (advies) tool dan 'slechts' een ontwikkelmodel.
Het past bij de continue focus op het (willen) verbeteren van de prestaties van je organisatie: continuous business improvement. IiP implementeren doe je dan ook niet ‘zo maar’. Feitelijk is Investors in People een logisch onderdeel van je Strategisch Beleid of op zijn minst je Strategisch Mensen Management Beleid. Een Beleid dat veel organisaties, zeker de grotere, binnen een relatief korte termijn nog (hard) nodig zullen hebben…….
De “jongste loot aan de IiP-stam” in ons land & wel deze week daaraan toegevoegd(!), is de Gemeente Kampen. Burgemeester Koelewijn heeft een duidelijk beeld van de toekomst met de IiP-erkenning. Koelewijn: “Ik ben gelukkig, wanneer onze omgeving zegt ‘De gemeente Kampen, daar kun je goed mee samenwerken en daar kun je goed mee te maken hebben.’ Het zijn mensen die weten wat ze willen en snappen wat wij willen.”
Feitelijk maakt Burgemeester Koelewijn ook duidelijk dat Investors in People m.n. een communicatiemodel is: medewerkers & klanten betrekken bij je organisatie. Proficiat. ;-)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro