"ABN AMRO schrapt 6.500 banen" melden de media vanochtend. & Dat op het moment dat de, inmiddels illustere, voorganger van ABN AMRO's huidige CEO Gerrit Zalm, t.w. Willem Johan Rijkman Groenink aan een nieuwe uitdaging begint: hij maakt een comeback met het investeringsvehikel Oranje Nassau. Terwijl je organisatie nog nasiddert van jou Ooit zo Gro(o)t(t)e Plannen, begin jij weer aan iets nieuws; "het kan verkeren."
Zalm heeft al van zich doen spreken: was het niet dat hij managers liet gaan die te veel bonus wilden ontvangen, dan is het wel zijn weblog waarin hij openhartig zijn agenda deelt met de ABN AMRO populatie. Vraag is of hij zijn medewerkers vanochtend in zijn intrablog al informeerde over de a.s. ontslagronde. 'T is te hopen; 't zou jammer zijn als ze 't nu als 1e uit de media halen.
Vraag is dan nog wel: 'Wat is het nut van deze oefening?'
In deze tijden van (extreme) Verandering & CRISIS is het zaak dat je je organisatie (extreem) Goed aanstuurt. Ik twijfel er niet aan dat Zalm goede voornemens heeft maar nu ik lees dat zijn opvolger bij DSB weer héél snel zijn biezen pakt zo kort na zijn aanstelling, vraag ik me wel af of die bank een voldoende goede leerschool is geweest voor Zalm om nu sturing te kunnen geven aan het veranderingsproces bij ABN AMRO; daarom enkele tips.
Sterker nog 3 Regels voor deze Moeilijke Tijden!!
- Ga je je organisatie veranderen vraag je zelf dan af: 'Wat is het Nut van deze Oefening?' Kun je daarop geen zinnig antwoord geven, doe het dan NIET!!!!
- Houd 2 lijstjes bij (nb; warom dat je dat doet, zal snel duidelijk zijn): 1-tje met daarin de redenen waarom je 's ochtends (liefst vrolijk ;-) ) uit je bed komt; & 1-tje met daarin de redenen waarom je 's nachts niet kunt slapen ..... :-(
- Tot slot & niet onbelangrijk: Implementeer géén oplossingen maar Voorkom Problemen!!!
Vrij naar: Rules of Thumb van Alan M. Webber.
Suc6 heer Zalm; u zal het nodig hebben......
Nb; Ooit zullen we zeggen tegen onze ex-medewerkers: "What is Life without You?"
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
De aankondiging van de nieuwe strategie en het banenverlies zijn goed gecommuniceerd. Vorige week was al bekend gemaakt dat zijn plannen op dinsdag wereldkundig gemaakt zouden worden. Alle medewerkers hebben op dinsdagochtend vroeg een mail gekregen van Gerrit Zalm met een verwijzing naar een intranetpagina vol met achtergrond informatie. Wij zijn dus niet verrast door informatie uit de media. Communicatie naar je medewerkers is belangrijk en dat heeft de leiding van onze Bank prima begrepen.
1. In welke mate is hij in staat om met zijn nieuwe team de fouten van het verleden te voorkomen en de werkelijkheid achter ´de prooi´ te ontdekken. En daar conclusies uit te trekken.
2. Op welke wijze is hij in staat om snel in te zien dat een bank runnen niet hetzelfde is als een ministerie.
3. Op welke wijze is hij in staat om veel van het murw gemaakte bankpersoneel actief bij het proces te betrekken door bv ´samen te saneren´ (zie http://www.go4estrategy.nl/dagboekvaneenbankier/?p=742).
4. Op welke wijze hij in staat is om een werkbare en duidelijke governance met Bos en de politiek af te spreken en er ook voor te zorgen dat het ´banker bashing´ vanuit die hoek nu eens ophoudt (zie bv Bos weer deze week bij DWDD).
Of men het nu wil of niet, men zal de kritische kennis en ervaring van loyale en ervaren bankiers nodig hebben. Dat zijn samen met de klanten de meest kritische human assets van Fortis en ABN AMRO.
Niet alle bankiers zijn immers ´fout´geweest! En het kaf moet dus snel van het koren gescheiden worden. Maar of dat gaat gebeuren....
Aan de slag dus!
Tony de Bree