Toen ik de bijdrage las van de heer Peters wilde ik eerst reageren in de interactieve ruimte bij de door hem geschreven column. Maar ik bedacht me dat de kern van de door Peters geschetste tragedie door veel “consultants” wordt onderschreven. En om aan alle onzekerheid een eind te maken; niet door mij!
Peters maakt m.i. de (inmiddels) klassieke fout om management consultants als externen te betitelen. Een klant die dat doet geeft daarmee impliciet de (beperkte) waarde aan van de consultant in kwestie. Externen zijn namelijk ingehuurde krachten die tijdelijke behoeftes opvullen in de organisatie van de opdrachtgever. Vroeger werden dat gewoon uitzendkrachten of inhuurkrachten genoemd. Consultants, in de ware zin van het woord, daarentegen zijn specialistische adviseurs, meestal in dienst bi...
Ik kan mij goed vinden in uw betoog. Het is hoog tijd om het kaf van het koren te scheiden. Ik lees uw bijdragen altijd met grote belangstelling en wordt doorgaans sterk geprikkeld door uw visie en inzichten. Ik kan mij goed voorstellen dat uw cliënten daarmee hun voordeel doen. Als beginnend zelfstandig consultant ben ik razend benieuwd hoe u uw positie heeft weten te bereiken en waardoor u zo succesvol bent. Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Jan Maasland
Dank voor uw compliment. Ik ben blij dat u mijn mening deelt en stelt grosso modo mijn artikelen te waarderen.
Als consulent heb ik een aantal spelregels voor mezelf waar ik me strikt aan tracht te houden:
- Aanvaard alleen opdrachten welke je aankunt, waarvan je vermoed dat je een toegevoegde waarde kunt hebben en waarvan de doelen haalbaar zijn gesteld
- Aanvaard nooit een opdracht waarbij doelstelling schier onhaalbaar is of eigen kennis onvoldoende is voor geanticipeerd resultaat. Ofwel, belazer nooit je klant noch jezelf
- Aanvaard alleen opdrachten waarbij na kennismaking blijkt dat je counter-part(s) met je willen en kunnen samenwerken v.v. Samenwerking is de enige sleutel tot succes, immers, hoe kan een doelstelling worden behaald als de opdrachtgever deze niet faciliteert en jij daarvan geen positief gebruik kunt maken.
- Houd vakkennis te allen tijde bij. Je mag nooit te druk zijn om bijscholing op een laag plan te zetten. Juist vakkennis brengt je tot een niveau waarop je waarde toeneemt c.q. tenminste gelijk blijft
- Specialiseer je. Tracht niet een omni-wetenschappelijk beest te worden, want je verdwaalt in de jungle. Kies strategisch overwogen je vakrichting, en zorg dat je daarin specialist wordt en blijft.
- Zorg voor een goed netwerk. Netwerken zijn onnoemelijk veel belangrijker dan welk ander medium dan ook. Adverteren, publiceren of acquireren zijn ondergeschikt aan het managen van je netwerk; zeker als zelfstandig consulent. Wees dus klantgericht, open en informatief
- Ga nooit op je kennis zitten. Mensen die op hun kennis zitten worden schizofrene consultants, die vroeg of laat te bang worden zelfs hun klanten van de kennis te laten profiteren
- Zorg dat je ervaringen onthoudt, dat je kennis verzamelt en dat je leergierig blijft. Rentmeesterschap komt voor de val.
- Tenslotte. Blijf eerlijk, ethisch en toegewijd aan je klanten, collega's en medewerkers. Je bent zo goed als je laatste job!
Heel veel succes met je consultancy schap. Het is een prachtig vak, maar ook zeer moeilijk; als je tenminste maatstaven aanlegt welke een goede consultant eigen (dienen te) zijn!
Je laatste reactie bevat een mooi lijstje richtlijnen voor adviseurs! Op zichzelf een column waard?
groeten,
Coert Visser
<a href="http://www.m-cc.nl">M-CC</a>
Het is een mooi lijstje geworden. Een soort 10 geboden, maar dan één minder. Lijkt mij een prima vertrekpunt!
Jan Maasland
Je lijstje van adviseursgeboden is geplaatst op de website <a href="http://www.managersonline.nl/cgi-bin/newspro/viewnews.cgi?newsid1041801124,70205,">managersonline.nl</a>!
mvg,
Coert
www.m-cc.nl
groeten,
Coert
-als ik je artikel lees, herken ik zeer veel van die dingen die mij blij maken om als consultant voor mijn klanten te mogen werken.
-als ik je lijstje geboden lees, denk ik: tedorie, niks nieuws onder de zon, toch spijtig dat ik er zelf niet opgekomen ben!
voor beide streepjes bemoediging: PROFICIAT!
Louis Cauffman
PS: moest je eraan gehecht zijn om je lijstje toch tot 10 te laten gaan, dan mag je de volgende gerust stelen van mij:
-->ga naar elke afspraak, zelfs afspraken met een 'vaste' klant alsof het de laatste afspraak kan zijn. Dat houdt je onbevangen en vrij.
Dank overigens voor je 10de gebod, maar ik vind dat die lading reeds in "mijn"9de" zit verwerkt. Het is overigens toeval dat het 9 geboden werden en ik hecht er niet erg sterk aan dat het er 10 worden. Werk is tenslotte geen religie, alhoewel geloof (in jezelf) wel een grote rol speelt...