Management by Analytics

Columns

Motiveren. Inspireren. Faciliteren. De neuzen in dezelfde richting zien te krijgen. Maar ook diversiteit toejuichen. Managen is mensenwerk. Weet ik natuurlijk ook wel maar zijn we niet een beetje aan het doorschieten? Als ik moet afgaan op veel bijdragen op deze site dan lijkt het wel of de hoofdtaak van een leidinggevende is om zijn of haar ondergeschikten zo goed mogelijk in hun vel te laten zitten. Als ze zich maar lekker kunnen ontplooien, dat is het allerbelangrijkste lijkt het. Dus daar zitten we weer samen in de zweethut te zweven over welke aspecten van ons werk onze persoonlijke ontwikkeling in de weg staan. Of we gaan met zijn allen vragenlijsten invullen over welke denkstijlen van Ned Hermann er in ons team aanwezig zijn.

Als we daar allemaal zo moe van zijn geworden dat de stre...

Sybren van der Schaar
Pro-lid
Ben het eens met de schrijver dat het zwaar overtrokken wordt hoeveel invloed een leider heeft op de motivatie van zijn medewerkers. Het "oude" is niet verkeerd. Ik vind het "oude" zelfs een goede basis om de werknemer verder te ontwikkelen. In het huidige management wordt hoofdzakelijk de IQ(denken) en VQ(doen) aangesproken van de werknemer. Het kan nog veel beter indien bedrijven de kracht van SQ(inspiratie) en EQ(emotie volledig gaan benutten. Dan gaan de bedrijfsresultaten en het welbevinden van werknemers met sprongen vooruit. Dus geen zweethut maar heldere kaders waarbinnen de werknemer de ruimte krijgt en op zijn verantwoordelijkheid wordt gewezen. Niet de werknemer staat centraal maar het grote geheel. Dit noemt men business spiritualiteit.
Kees van Gorsel
Lid sinds 2019
Beste Ewoud,
Als een ondernemer dit nu eens zou schrijven zou ik er wel respect voor hebben. Sorry maarje kraamt een hoop onzin uit waar je geen verstand van hebt. De eerste instituten waar presatie metingen zou moeten worden doorgevoerd is het onderwijs in zijn volle breedte. Daar wordt niet gemotiveerd, geinspireerd derhalve wordt er gemakshalve ook maar niet gemeten. Het onderwijs waar je zelf deel vanuit maakt is overgoten van NIET meten van de prestatie van de werknemenrs. Het ligt altijd aan de niet gemotiveerde leerlingen??!! Hoe zou dat nou komen.
Het lijkt mij goed om hét in je eigen werkveld eerst eens te verkondigen én te implementeren!!! Daarna mag je over zaken mee gaan praten, het bedrijfsleven.
Roepen dat een ander het anders moet doen is zooooooo gemakkelijk en getuigt van non-kennis.
Ewoud Jansen
Auteur
Beste Kees,

Ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat er niet van alles te verbeteren is in het onderwijs. En volgens mij geef ik leerlingen, gemotiveerd of niet, nergens de schuld van in dit stuk. Verder is het wat vreemd dat je voor wat ik zeg wel respect kunt opbrengen als de boodschap van een ondernemer zou komen, maar dat dezelfde boodschap komende van mij een hoop onzin is.
Branko Lastdrager
Ja, data kan zicht op patronen en inzichten verschaffen waardoor processen kunnen worden gestroomlijnd en je nog vele andere zaken kunt versnellen, versterken of verbeteren. Net als een manager zijn medewerker meer motiveert door deze te laten bijdragen aan een inspirerende en aansprekende ambitie dan enkel met een te behalen omzetpercentage het veld instuurt.

Aangezien ik niet echt een tegenstelling kan ontdekken in je verhaal, vraag ik me oprecht af waar dat voor nodig is. Volgens mij is het een en-en verhaal en niet of-of. Hou het simpel en clean. Cijfers zijn belangrijk voor een organisatie en voor jou, mooi! Ga daar dan voor staan en laat de rest achterwege.

Meer over Performance management