Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik zeg: "en bestraf de niet-prater". Hij/zij stat wel op de payroll en heeft de PLICHT zijn/haar mond open te doen over verbetermogelijkheden, misstanden en politiek gekonkelefoes waardoor het geheel (het bedrijf) schade leidt.
"Voice, cooperation or exit" was het credo ooit, toch?
Doe je mond open, sta voor je mening, ook als het niet "jouw bier" is volgens je functiebeschrijving. En spreek vooral in de eerste en tweede persoon enkelvoud, dat scheelt een hoop geharrewar.
Veel bedrijven hebben een "zwijgende meerderheid" die pas scheetsgewijs z'n mond open doet als een klokkeluider het lef heeft gehad WEL hardop te spreken.
Aan alle "beleefden", "correcten" en andere lafaards: Doe je mond open. Als het schip strandt en jij wordt alsnog aangewezen als degene die had moeten spreken, is de straf groter. De Titanic is door jullie soort mensen vergaan.
Jos Steynebrugh
Marketing Consulent
ik snap je reactie (maar keur hem niet goed) als het gaat om mensen die bewust niet praten over verbeterpunten. Kijk en nog belangrijker luister eens naar die mensen. Ze hebben waarschijnlijk allemaal behoefte aan veiligheid (Maslow) en wellicht de indruk dat die in gevaar komt door risico's te nemen.
Maar........... als je de zwijgende meerderheid kunt laten spreken zodat ze echt zeggen wat ze menen, krijg je een situatie waarin veranderingen, succes en groei jouw en ieders deel zullen zijn.
Ze zijn in essentie bang voor hun baan.
als mensen bang voor hun baan moeten zijn, alleen al door het uiten van sugesties, dan is er iets ERNSTIG fout in zo'n bedrijf. Één van de taken van goede leiding is het creëren van de veiligheid waarin mensen met suggesties durven komen. Moet je onderzoeken.
Dat begint natuurlijk bij de leiding. IS de gepercipiëerde sfeer echt velig?
Hel en verdoemenis preken helpt vaak niet echt. Veilig maken is aanmoedigen, luisteren, en beschermen als dat nodig is.
Als er mensen zijn die desondanks niets durven zeggen, denk ik eerder aan "weinig zelfvertrouwen". Vaak heeft dat een aanwijsbare oorzaak, bijvoorbeeld te weinig "vak-bagage". Meestal kan bijgescholing of training erg zinvol zijn.
De laatste kategorie, de angsthazen, kunnen hele waardevolle medewerkers zijn. Apart nemen en anonimiteit garanderen kan dan helpen.
Bij mij kan iemand die desondanks zijn mond niet open doet, let wel: in het belang van het bedrijf, kan van mij achtereenvolgens twee gele en een rode kaart verwachten. Is overigens in mijn langjarige ervaring nog nóóít voorgekomen.
Wel de counterpart van de zwijger: de roddelaar, stoker of bemoeial. Die kan em krijgen: publiekelijk en snoeihard. Zelfde remedie, maar dan zonder de gele kaarten.
Jos Steynebrugh, Change Enhancement, Zoetermeer