Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Merken met een wereldnaam van de A van Alfa Romeo tot de Z van Zippo hadden en hebben nog steeds fanclubs. En niet door twitter, twatter, twotter of shitterdeshitchat: deze media bestonden nog niet eens. Maar doordat ze een knetterend goed product leverden en nog steeds leveren. Producten die door de consument EN de handel omarmd en gekoesterd werden en worden. Waar de natte pleuris uitbreekt als de fabrikant een proefballonnetje voor een nieuw model uitprobeert. Denk aan het “vernieuwde” flesje van Coca Cola. Duurde één maand, en de oude was weer terug: als een speer. Gebruikersgroepen ontstaan spontaan, mèt of zónder de toestemming van de leverancier. Ze verworden tot fanclubs als men het product lief heeft. Dáárom.
Nou is een goed product maken langzaam een commerciële fossiel aan het worden. Niet alleen producten worden disposable, maar ook klanten. Is een mentaliteitskwestie. En als je tóch zonodig op de social media moet, bedenk dan dat het medium zich razendsnel en massaal tègen je kan keren. Het “Joep” syndroom. Daar komt bij dat negatieve berichten tig keer zo snel gaan als positieve. Uitermate riskant, als je middelmatig of zwak product levert.
Als je wéét dat je een minderwaardig of “mee-too” product (of dienst) levert, doe dáár dan wat aan inplaats van je druk te maken over de kleur van het verpakkingspapiertje.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant