Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik geloof sterk in het positieve van naïviteit; zo geef je zaken in het leven een eerlijke kans.
Voor mij betekent het dingen in openheid en in onschuld aanschouwen; onbevangen en met vertrouwen dat het goed is.
In het zenboeddhisme is de kracht van naïviteit een al lang gekoesterd goed. Kees Klomp verbindt toepassing van boeddhistische beginselen aan marketing en management. Recent verscheen zijn boek: Karmanomics, wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren’. Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar het staat op mijn verlanglijstje.
Wees naïef en geef verantwoordelijkheid; mooie titel en mooie column.
hartelijke groet, Sonja
Wouter
Soms begrijp je wel hoe het komt; mensen zijn beschaamd in hun vertrouwen bijvoorbeeld.
Echter leidinggevenden die de functie nodig hebben om zich te manifesteren zouden van mij een spaak in de wielen mogen krijgen. Het zou hen goed doen om een poosje in het gras te zitten.
Vanmiddag kwamen er 2 kleine jongetjes ad deur, half verkleed als sint en piet. Bloedserieus met zelfgemaakt pakjes met 4 pepernoten. Meestal houd ik mijzelf voor dat ik geen tijd heb voor die flauwekul maar ik zag ze aankomen en ging voor de bijl. Ze bonsden op de deur – konden niet bij de bel – gaven het zelfgemaakte pakje en vertelden met kinderlijk vertrouwen een serieus verhaal over de ribbeltjes onder op de pepernoten. De pepernoten, zo verzekerden ze waren erg lekker. En nee, zij hoefden ze niet, ze kwamen ze juist brengen: “Ze zijn voor jou!”
Kinderlijk vertrouwen en je krijgt de lekkerste pepernoten die je ooit heb gegeten!
Ter aanvulling op jouw artikel: er is een tool om de mate van Persoonlijk Ondernemerschap in kaart te brengen, de PO-cockpit. De PO-cockpit is een online applicatie waarbij aan de hand van 100 stellingen met feedback in één oogopslag inzicht wordt gegeven in kritieke succes- en faalfactoren die bepalend zijn om Persoonlijk Ondernemerschap (PO) te ontwikkelen c.q. te komen tot een blijvende verandering in gedrag, houding en gevoel van mensen en organisaties. Het verkregen inzicht en zelfreflectie wordt gebruikt om vanuit ‘een laag dieper’ in gesprek te gaan. Hierdoor wordt de gevoelige snaar geraakt wat leidt tot het verbeteren van de onderlinge verhoudingen en verbindingen. Dit door elkaar anders te ’durven’ en ‘kunnen’ aanspreken. Hiermee wordt de basis gelegd om zelf in beweging te komen en daarmee initiatieven te nemen om tot persoonlijke en organisatieontwikkeling te komen.
Wij zetten bij individuele en teamontwikkeling én bij verandertrajecten de PO-cockpit in.
Wanneer je meer wilt weten of eens een keer wilt sparren, neem gerust contact op.
Hartelijke groet,
Jeannette Beelen
Buro ZaZ
M 06 - 180 111 67
T 030 - 688 16 04
W www.burozaz.nl
Wat je vertelt over de lekkerste pepernoten van de kinderen aan de deur is prachtig.
Ben benieuwd naar je volgende column.
Simon
Het zou wel heel interessant zijn om daar een column aan te wijden. Temeer omdat die ‘grote baas’ nog wel eens als voorbeeld dient. Vanuit die hoedanigheid wordt gebruikt en zelfs misbruikt. Mensen/leiders kijken door hun eigen bril naar voorbeeld leiders en nemen gedrag over vanuit dat wat ze zien of menen te zien.
Het perspectief van een naïeve God die ‘kinderlijk’ vertrouwen heeft in mensen ………dat zou weleens kunnen zorgen voor andersoortige leiders in organisaties, maar ook in kerken, moskeen en in landen waar leiders het land willen leiden vanuit de woorden van ‘de grote baas’.