Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Hoe kunnen we leiders helpen jouw boodschap zelf uit te dragen in open dialoog met hun medewerkers?
Wie begrip wil krijgen moet volgens mij eerst de ander willen begrijpen. Als beiden die houding aannemen kom je een heel eind. Maar hoe krijg je je zelf zover?
Terugkomen op je laatste vraag: Covey. Zo puur als iets, natuurlijke wetmatigheden. Als iedere werkgever én de werknemer (daar ligt inderdaad de sleutel) zich hierin kunnen vinden kom je ontzettend ver!
Het waarnemen, monitoren en bijsturen van jezelf als 'leider' is van het grootste belang en dat geldt dientengevolge ook voor de minder 'leidende' mensen in de organisatie. Voorbeeld doet volgen.
Overigens, hoe mooi Covey het ook omschrijft, als de leider in zijn of haar kern die verandering niet 'is' dan kun je er elke methode tegenaan gooien die leuk lijkt. Het zal weinig baten.
Daarbij denk ik dat ook het momentum erg van belang is. Elke organisatie gaat door verschillende fasen van verandering. Zou het niet zo kunnen zijn dat bepaalde 'leiders' geen leider meer kunnen of zouden moeten zijn zoals ze dat wellicht eerder wel waren? Simpelweg vanwege het feit dat ze niet het vermogen hebben hun voorbeeldrol zo te vormen dat ze daarmee de gewenste verandering teweeg brengen?
Hoe krijg je jezelf zover... en hoe krijg je anderen zover....
Allereerst jezelf. Iedereen kent de gevleugelde uitspraak "be the change you want to see in the world..." van Mahatma Ghandi. Dat kan alleen (denk ik) als je het vanuit je diepste echt wil. Als dat niet in elke vezel van je zijn 'echt' is gaat het volgens mij een moeilijke weg worden.
Maar laten we er vanuit gaan dat het geen spel is, het is oprechte inzet. Dan zal er geleerd moeten worden (mits je de wijsheid al bezit natuurlijk). Hoe transformeer je, wat doe je beter wel en wat niet. En dan met de juiste mate van openheid naar eenieder. Als mensen namelijk niet zien en voelen wat er gebeurt zullen ze het niet snel begrijpen, laat staan accepteren of incorporeren.
Ik zou in een situatie van verandering zoals in al deze teksten beschreven zeker niet verzuimen anderen te raadplegen en als 'leider' vooral niet denken dat je het wel even fikst.
Praat met mensen die in dit proces zitten of het meegemaakt hebben, oplossingen hebben gevonden. Coaches op specifieke en meer algemene onderdelen. Niet om de oplossing van een andere te kopiëren maar om er van te leren.
Soms is het bijvoorbeeld nodig dat een neutrale externe partij helpt om de communicatie en samenwerking tussen alle partijen te herstellen. Zodra iedereen weer met de neuzen dezelfde kant op staat en een gezamenlijke richting op gaat, dan verdwijnen de onderlinge ergernissen grotendeels vanzelf. En daarmee zie je de betrokkenheid weer snel terugkomen.
Het is de uitdaging dat leidinggevenden voldoende naar zichzelf durven te kijken om te bepalen of ze hulp nodig hebben. Daarvoor moeten ze soms durven toegeven dat hun leidinggevende kwaliteiten tekortschieten. Het is de uitdaging voor werknemers om positief in gesprek te blijven, ook als hun leidinggevende hen niet op een juiste manier faciliteert. Als één van beide partijen deze verantwoordelijkheid laat liggen, dan blijft iedereen water naar de zee dragen tot het te laat is.