Leiderschap en Whole Scale Change

Columns

De wijze waarop managers tijdens een veranderproces hun rol invullen is een van de belangrijkste kritische succesfactoren. In veel managementliteratuur wordt het werk van de manager omschreven als het besturen van een (deel)organisatie, waarbij het vooral gaat om het regelen, afstemmen, controleren, (her)inrichten van processen met het oog op een doeltreffende onderlinge samenwerking der delen. Een manager wordt geacht het werk (van anderen) te zien als planbare processen die gestuurd moeten worden in objectieve meetbare in- en outputgegevens. In deze opvatting staat de manager centraal. Hij is de zender, de stuurder en de medewerker moet volgen. Hij heeft een hamer en ziet de wereld vervolgens voor een spijker aan. Als de spijker krom wordt geslagen, ligt het aan de spijker. Bij veranderp...

Max Kopijn
Rob,

dank voor deze prachtige column. Daarin geef je zeer kernachtig weer hoe een verandertraject begeleid zou moeten worden, en dat je daarin vooral niets moet forceren. Dat botst helaas vaak met de grote Ego's van vele lieden die zich "VeranderManager" noemen. Want in hun ogen kan het toch niet zo zijn dat "het onwetende voetvolk" zelf voortschrijdend inzicht deelt en zichzelf verandert omdat ze dat samen nodig vinden?

Ik moest direct denken aan de kern van het gedachtengoed van Prof. Dr. Rosabeth Moss Kanter, die als volgt tegen veranderingen aankijkt: "Organisations are in constant flux - So go with the strongest flow, but try to bend its direction your way - Your skills as Change Leader determine your success in that".

Dus niet de achterhaalde denkwijze van Lewin uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw waar de meeste VeranderManagers nog steeds schatplichtig aan lijken te zijn: "Unfreeze the existing organisation - Build the new organisation - Refreeze the new organsiation" . Alsof organisaties en bedrijven statische objecten zijn die van stabiele toestand A naar een nieuwe stabiele toestand B gebracht kunnen worden.