Leiderschap en verandering

Columns

Celia is directeur-eigenaar van een familiebedrijf, dat ze de afgelopen decennia tot een groot en internationaal concern heeft uitgebouwd. Één van de eerste dingen die me opviel was haar sterke gevoel voor dienstverlening en focus op de klant. Verder is ze wars van opsmuk, recht door zee en stuurt ze (zoals alle familiebedrijven) op continuïteit. Een leider waar je acuut blij van wordt en waarvan je hoopt dat ze zich in Nederland exponentieel zullen vermenigvuldigen…. En gevoel voor humor heeft ze ook. Als de internationale bank waar ze bankiert haar wil fêteren met een VIP arrangement, reageert ze: ‘Ik heb liever een lagere rente…’

Maar goed ze belde natuurlijk niet voor niets. Het eerste wat we bij de kop pakten was die dienstverlenende houding. Feilloos is ze op de hoogte van de behoeft...

Leon Dohmen
Dag Margret,

Het lijkt er een beetje op alsof Celia de enige initiator van verandering is en dat als Celia zich niet met de vestigingen bemoeit deze vestigingen blijven 'stilstaan'.

Misschien kun je wat meer toelichten over de organisatie, de grootte en wat de vestigingen voor producten en/of diensten leveren. Dat geeft een beter beeld van je casus...

Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
Margret van Paassen
Beste Leon,

Dank voor je reactie! Je maakt een goede observatie denk ik. Op zich is Celia's betrokkenheid bij verandering verklaarbaar doordat het in dit verhaal gaat om twee bedrijven die zij heeft overgenomen. Door deze betrokkenheid is zij in staat nieuwe bedrijven binnen het moederconcern (2200 medewerkers wereldwijd) goed te integreren.

Maar het maakt ook kwetsbaar als veranderinitiatieven van één kant komen. Waar zij momenteel haar aandacht op richt is een zodanige slag te maken met het MT, zodat het MT een substantiëlere rol kan oppakken, die past bij de toegenomen schaalgrootte en bij de veranderingen die nodig zijn in de toekomst. Ja en dat is ook weer haar initiatief....

Met mijn columns probeer ik echter niet een volledige uitgewerkte casus te schetsen, Ik werk graag met verhalen, omdat ze het vermogen hebben om mensen te raken en op een ander been te zetten. Als mensen geraakt worden ontstaat er een opening in ons alledaagse pantser van gewoontes en gedachtes, een mogelijk tot iets nieuws, tot verandering...

Hartelijke groet
Margret

Meer over Leiderschap