Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Lisa van de Bunt
Juni 2022
In de eerste plaats moedig dat je het aandurft het begrip kerk in de vergelijking te betrekken. Een aantal elementen van “de kerk” die je aanhaalt kunnen zeker helpen om de positieve beleving van een merk te bevorderen.
Laten we ze punt voor punt doornemen:
- het gebouw. Vanuit de vroege middeleeuwen concurreerden steden en dorpen met elkaar wie de grootste en mooiste kerk kon bouwen totdat in 1284 het werk aan de gotische kathedraal van Beauvais op brute wijze werd onderbroken doordat een deel van het recent voltooide koor zo hoog was geworden dat het bij de bouw al instortte
- de gemeenschapszin. Door het mooie gebouw en door de eredienst werd de gemeenschapszin sterk aangesproken. Vanaf de jaren zestig is daar ernstig de klad in gekomen wat meestal verklaard wordt door de term secularisatie
- het merk kerk. Heeft o.a. om bovengenoemde reden sterk aan belang ingeboet. Zelfs, of moet ik zeggen juist, onder theologen wordt getwijfeld aan het belang van het concept kerk. Volgens hen is kerk een lege huls die weinig te maken heeft met de kern van het evangelie. Niet alleen door ernstige misstanden maar ook door misplaatste arrogantie en grootheidswaan
- de kunst. In katholieke, maar ook in orthodoxe kerken is de prachtigste kunst te bewonderen. Denk aan de mozaieken in de Hagia Sophia of Ayasofya (Grieks: Ἁγία Σοφία; "Heilige Wijsheid" in Istanbul en de beeldhouwwerken in Romaanse kerken. In de protestantse kerken is sinds de beeldenstorm dit element afwezig. Sinds men heeft ingezien dat dat fout is komt kunst mondjesmaat in de protestantse kerk terug. Dat kunst mensen trekt is overduidelijk, zie de drommen toeristen bij de Sagrada Família in Barcelona en de Sacré Coeur in Parijs.
Kortom: een aantal elementen uit “de kerk” zijn zeker bruikbaar voor het aankleden van een merk. Ik zou echter huiverig zijn om “de kerk” als voorbeeld te gebruiken omdat het concept zo is aangetast door de tand des tijds. Velen denken als de term kerk zien: o dat hoef ik niet te lezen dat is niet relev