Laten we kerken bouwen voor merken

Columns

Een ongezien schouwspel in het retaillandschap: voor het eerst verliezen Amazon en Bol.com omzet. Mensen herontdekken de winkelstraten en shoppingcentra. Maar wat hopen ze er te vinden?

Een sacrale beleving

Na de coronapandemie klinkt het bij quasi alle merken en retailers luid en duidelijk: e-commerce is over zijn hoogtepunt heen. Onlineverkopen vallen terug nadat consumenten er bijna twee jaar lang op waren aangewezen. Niet dat ze nu stoppen met onlineshoppen – e-commerce blijft vele malen groten dan voor de pandemie – maar mensen lusten ook weer eens wat anders. Maar wat verwacht de consument dan aan te treffen? Winkels, wat moeten handelaars er nog mee in post-coronatijden?

Een winkel is net als een kerk voor je merk. Toegegeven, het klinkt pretentieus, maar net zoals di...

Lisa van de Bunt
Pro-lid
Reactie op column van Pauline Neerman https://www.managementsite.nl/laten-we-kerken-bouwen-voor-merken
Lisa van de Bunt
Juni 2022

In de eerste plaats moedig dat je het aandurft het begrip kerk in de vergelijking te betrekken. Een aantal elementen van “de kerk” die je aanhaalt kunnen zeker helpen om de positieve beleving van een merk te bevorderen.
Laten we ze punt voor punt doornemen:
- het gebouw. Vanuit de vroege middeleeuwen concurreerden steden en dorpen met elkaar wie de grootste en mooiste kerk kon bouwen totdat in 1284 het werk aan de gotische kathedraal van Beauvais op brute wijze werd onderbroken doordat een deel van het recent voltooide koor zo hoog was geworden dat het bij de bouw al instortte
- de gemeenschapszin. Door het mooie gebouw en door de eredienst werd de gemeenschapszin sterk aangesproken. Vanaf de jaren zestig is daar ernstig de klad in gekomen wat meestal verklaard wordt door de term secularisatie
- het merk kerk. Heeft o.a. om bovengenoemde reden sterk aan belang ingeboet. Zelfs, of moet ik zeggen juist, onder theologen wordt getwijfeld aan het belang van het concept kerk. Volgens hen is kerk een lege huls die weinig te maken heeft met de kern van het evangelie. Niet alleen door ernstige misstanden maar ook door misplaatste arrogantie en grootheidswaan
- de kunst. In katholieke, maar ook in orthodoxe kerken is de prachtigste kunst te bewonderen. Denk aan de mozaieken in de Hagia Sophia of Ayasofya (Grieks: Ἁγία Σοφία; "Heilige Wijsheid" in Istanbul en de beeldhouwwerken in Romaanse kerken. In de protestantse kerken is sinds de beeldenstorm dit element afwezig. Sinds men heeft ingezien dat dat fout is komt kunst mondjesmaat in de protestantse kerk terug. Dat kunst mensen trekt is overduidelijk, zie de drommen toeristen bij de Sagrada Família in Barcelona en de Sacré Coeur in Parijs.

Kortom: een aantal elementen uit “de kerk” zijn zeker bruikbaar voor het aankleden van een merk. Ik zou echter huiverig zijn om “de kerk” als voorbeeld te gebruiken omdat het concept zo is aangetast door de tand des tijds. Velen denken als de term kerk zien: o dat hoef ik niet te lezen dat is niet relev

Meer over Detailhandel & retail