Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Echter een goed leider weet dat iedereen elke dag bij leert inclusief de leidinggevende.
Als tweede generatie in het bedrijf (Internationaal handelsbedrijf met 19 werknemers) ben ik al een paar jaar bezig om draagvlak voor mijn positie te creëren onder mijn werknemers. Ik ben jonger dan de meeste mensen hier en word dan ook met argusogen bekeken.
Ook binnen mijn bedrijf hing de sfeer van vinger wijzen bij fouten. Men was meer bezig met het indekken van de eigen positie dan met het zoeken naar een oplossing. Één moto heb ik al vroeg door gevoerd; "Wie aankomt met een probleem zonder oplossing is een onderdeel van het probleem zelf."
Ik stel me dagelijks "kwetsbaar" op als er weer een probleem op m'n bureau word gelegd. Ik heb mijn medewerkers duidelijk gemaakt dat ik hun mening en kennis nodig heb. Ik persoonlijk ken niet alle aspecten van de dagelijkse handel. Daarvoor ben ik afhankelijk van mijn werknemers. En dit wordt zeer gewaardeerd. Ik merk dat men (zeker de oudere werknemers) zeer graag hun mening geven die onderbouwd is met ervaring of specifieke vakkennis. Na het aanhoren van de verschillende argumenten maak ik dan de beslissing over de te volgen procedure.
Ik bedank de medewerkers daarna ook uitvoerig voor hun advies en laat zien dat ik er voor open sta. Indien ik toch een andere koers wil volgen dan leg ik ook uit waarom.
Door deze aanpak ben ik zeer gestegen in de achting van mijn werknemers. Ik ben nog steeds een jong en onzekere factor binnen het bedrijf maar ik heb wel de reputatie dat ik weet wat ik niet weet. Door deze opstelling komen tegenwoordig steeds meer werknemers ongevraagd met goede voorstellen waar afentoe een zeer waardevolle tussen zit.
Ook is men niet meer bezig zich krampachtig in te dekken na het maken van een fout. Ik ben dan ook niet geïnteresseerd wie de fout heeft gemaakt maar hoe de fout opgelost wordt en voorkomen kan worden in de toekomst. In het begin nam ik de verantwoordelijkheid van elke fout. Als er iets fout ging was het bij voorbaat mijn schuld. Dan hadden we dat gehad en konden we ons concentreren op een oplossing. Tegenwoordig komt iemand naar me toe met de mededeling dat hij/zij een fout heeft gemaakt maar ook met een oplossing hoe het opgelost kan worden.
Prachtig vind ik dat.
En ik als oud medewerkster van het bedrijf waar je leiding aan hebt gegeven kan het weten. Ook ik heb op deze manier weer van jou kunnen leren.
Voor veel mensen even wennen maar denk toch wel een prettige manier van werken waar iedereen baat bij kan hebben.
Bedankt!