De impact van kunstmatige intelligentie op management

Columns

Het internet of things verbindt allerhande producten, apparaten en diensten. De mogelijkheden lijken onbeperkt, zeker nu kunstmatige intelligentie en machine learning op het punt van doorbreken staan. Welke impact hebben deze ontwikkelingen op het managen van een bedrijf? Wat als gedachtegangen en besluitvorming geautomatiseerd worden? Wat als computers de dienst gaan uitmaken?

Wereldwijd verschijnen smart cities met ecosystemen van connected apparatuur en intelligente systemen die de manier van wonen, werken en leven bepalen. Het zijn gouden tijden voor ontwikkelaars van slimme apps en cloud-toepassingen. Dat gaat inmiddels zo ver als slimme implantaten, geheugenverbeterende componenten en protheses die het menselijke bewegen verbeteren. Biometrie is een serieuze markt aan het worden. Een...

Guus Cruts
Beste Ronald, de tijd kunnen we inderdaad niet stoppen (of internet zou een keer gehacked en al moeten klappen) maar zelf zie ik steeds meer een botsing ontstaan tussen de beperkte informatieverwerkingscapaciteit van onze menselijke natuurlijke intelligentie en de Big, Bigger, Biggest Data van het Internet of All Things. En wie heeft daarin straks het laatste woord?
Wim Zandee
Auteur
Beste Guus, dank voor je reactie. Dat is ook waar Elon Musk op doelt: de technische ontwikkeling gaat sneller dan de ontwikkeling van het menselijke (denk)vermogen. Daarom zie je nu ook de eerste cyborgs zoals Neil Harbisson (onlangs nog in Nederland, bij het SAS Forum). Deze mensen denken dat je alleen de wedloop kunt bijhouden door technologie toe te voegen aan de menselijke vermogens. Geen botsing, maar een samenwerking. Hopelijk houden we als mens dan toch het laatste woord.

Meer over IT en Business