Klanten hebben wel behoefte aan consultants, maar verwachten een andere opstelling. Zo vinden klanten de expertise soms tegevallen, luisteren adviseurs slecht en verliezen ze soms hun objectiviteit. Dat blijkt uit onderzoek van consultancyfirma Capgemini 'The voice of the Custormer'.
Vijf gebieden
Het onderzoek laat zien dat de consultancysector in aanzienlijke mate aan verandering onderhevig blijft, waarbij de verschuivingen nu vooral door de klanten worden afgedwongen. Klanten geven aan van mening te zijn dat de sector met name op vijf gebieden moet veranderen:
1. Expertise
Klanten nemen een terugval van expertise waar onder het niveau van de senior consultant.
2. Communicatie
Klanten hebben de indruk dat consultants meer bezig zijn met vertellen dan met luisteren, en dat dat te maken he...
Overigens vond ik de opmerking ten aanzien van de doelen een nadenker: consultants zijn bezig met winst en klanten met waarden. Zelf ben ik meer en meer de zoektocht ingegaan om de toegevoegde waarde van interventies zichtbaar te maken (Return On Investment). Ik zoek naar een mogelijkheid om Return On Values inzichtelijk en bespreekbaar te maken.
1. Expertise
Het komt vaak voor dat aan de expertise van de adviseur wordt getwijfeld. Vaak is dat om politieke redenen - het advies past niet in het straatje van de opdrachtgever -, maar soms hebben klanten ergens een klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt. Die misinformatie moet dan eerst uit het hoofd van de klant worden gepraat.
Het komt ook voor dat de klant inderdaad een adviseur treft die er een sport van maakt om de klant net één managementboek voor te blijven. Bij een goed geinformeerde opdrachtgever valt een dergelijke adviseur door de mand. Het verbaasd me niets dat dit vooral voorkomt bij de grotere bureau's. Die werken vaak met een behoorlijk aantal onervaren adviseurs. Alle toppers beginnen immers vroeg of laat voor zichzelf of sluiten zich aan bij een klein bureau met minder knellend corset.
2. Communicatie
Klanten hebben de indruk dat hun situatie uniek is en weten honderduit te vertellen over zaken die al decennia bekend zijn. Ik kom althans al jaren geen unieke knelpunten meer tegen. Het vergt nogal wat van een adviseur om oprecht geinteresseerd te blijven luisteren. Ondanks dat de intellectuele uitdaging zoek is, houd ik mijn collega's graag voor dat het uitermate belangrijk is om de opdrachtgever een luisterend oor te bieden. Vaak is dat al 50 procent van de oplossing. Toch geef ik het u te doen: leest u hetzelfde boek elke week opnieuw?
3. Objectiviteit
Klanten hechten helemaal geen waarde aan het vermogen van een consultant om met een objectieve blik de zaken te bekijken. De adviseur wordt steeds vaker geacht de opdrachtgever te steunen bij interne of externe lobbies.
4. Realiteitszin
Klanten willen simplistische oplossingen voor complexe problemen. Nou, die zijn er niet altijd. Ik sta soms versteld van het gebrek aan intelligentie en lerend vermogen bij opdrachtgevers. Een organisatie is een levend, lerend, evoluerend en complex geheel van mensen en middelen. Alles hangt met elkaar samen. Dan mogen klanten niet verwachten dat er altijd een wonderdoekje uit mijn koffer komt.
5. Doelen
Klanten zijn gericht op waarde, consultants op winst?Gelukkig heeft dan iemand zijn prioriteiten goed gesteld. Vaak is winst maken al te lastig voor mijn opdrachtgevers (anders wordt ik niet gebeld). Het creëren van waarde is dan echt een brug te ver.
Met vriendelijke groet,
Dennis van der Spoel - Strategy Consultant en Turnaround Manager bij ADES Managementstrategieën.
Als je het gevoel hebt dat je iedere week naar hetzelfde verhaal luistert, wie luistert er dan eigenlijk?
Groeten van Joke van Galen