Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Overigens vond ik de opmerking ten aanzien van de doelen een nadenker: consultants zijn bezig met winst en klanten met waarden. Zelf ben ik meer en meer de zoektocht ingegaan om de toegevoegde waarde van interventies zichtbaar te maken (Return On Investment). Ik zoek naar een mogelijkheid om Return On Values inzichtelijk en bespreekbaar te maken.
1. Expertise
Het komt vaak voor dat aan de expertise van de adviseur wordt getwijfeld. Vaak is dat om politieke redenen - het advies past niet in het straatje van de opdrachtgever -, maar soms hebben klanten ergens een klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt. Die misinformatie moet dan eerst uit het hoofd van de klant worden gepraat.
Het komt ook voor dat de klant inderdaad een adviseur treft die er een sport van maakt om de klant net één managementboek voor te blijven. Bij een goed geinformeerde opdrachtgever valt een dergelijke adviseur door de mand. Het verbaasd me niets dat dit vooral voorkomt bij de grotere bureau's. Die werken vaak met een behoorlijk aantal onervaren adviseurs. Alle toppers beginnen immers vroeg of laat voor zichzelf of sluiten zich aan bij een klein bureau met minder knellend corset.
2. Communicatie
Klanten hebben de indruk dat hun situatie uniek is en weten honderduit te vertellen over zaken die al decennia bekend zijn. Ik kom althans al jaren geen unieke knelpunten meer tegen. Het vergt nogal wat van een adviseur om oprecht geinteresseerd te blijven luisteren. Ondanks dat de intellectuele uitdaging zoek is, houd ik mijn collega's graag voor dat het uitermate belangrijk is om de opdrachtgever een luisterend oor te bieden. Vaak is dat al 50 procent van de oplossing. Toch geef ik het u te doen: leest u hetzelfde boek elke week opnieuw?
3. Objectiviteit
Klanten hechten helemaal geen waarde aan het vermogen van een consultant om met een objectieve blik de zaken te bekijken. De adviseur wordt steeds vaker geacht de opdrachtgever te steunen bij interne of externe lobbies.
4. Realiteitszin
Klanten willen simplistische oplossingen voor complexe problemen. Nou, die zijn er niet altijd. Ik sta soms versteld van het gebrek aan intelligentie en lerend vermogen bij opdrachtgevers. Een organisatie is een levend, lerend, evoluerend en complex geheel van mensen en middelen. Alles hangt met elkaar samen. Dan mogen klanten niet verwachten dat er altijd een wonderdoekje uit mijn koffer komt.
5. Doelen
Klanten zijn gericht op waarde, consultants op winst?Gelukkig heeft dan iemand zijn prioriteiten goed gesteld. Vaak is winst maken al te lastig voor mijn opdrachtgevers (anders wordt ik niet gebeld). Het creëren van waarde is dan echt een brug te ver.
Met vriendelijke groet,
Dennis van der Spoel - Strategy Consultant en Turnaround Manager bij ADES Managementstrategieën.
Als je het gevoel hebt dat je iedere week naar hetzelfde verhaal luistert, wie luistert er dan eigenlijk?
Groeten van Joke van Galen