Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
1. Het is net akls bij internet, je weet dat er iets moet zijn, maar waar..
2. Hoeveel tijd kost dat zoeken
3. Is het wel het laatste nieuws
Daarnaast is het vastleggen van kennis een ondankbare zaak (behalve als je er een mooi artikel van kunt maken). Je stopt er veel werk in en weet verder niet wat er mee gebeurt.
Zakelijk ook nog weer eens dom, omdat je de beste mensen dwingt om hun kostbare tijd aan oude kennis te besteden..Bovendien blijft er veel kennis onbereikbaar. Ik noem dat de meanderkennis: als je een onderzoek doet, beschrijf je alleen de route van het het uitgangspunt naar het resultaat. Alle kennis uit zoeken blijft onzichtbaar. Dat terwijl er een oud gezegde is binnen onderzoeksland: HIJ DIE HET ANTWOORD VINDT KRIJGT DE EER, HIJ DIE HET NIET GEVONDEN HEEFT, HEEFT VEEL GELEERD!
De oplossing voor deze ellende bestaat. Het is net zo voor de hand liggend als het ei van Columbus: kijk niet naar geschreven kennis, maar bouw een systeem waarin eenvoudig te vinden is wie die kennis dragen.
Dat kun je per bedrijf regelen, met als je wilt koppelingen naar mensen daarbuiten.
Kijk gewoon maar eens op de site www.Guruscan.nl
En met dit systeem wordt de meanderkennis ook goed zichtbaar!
1. Help kenniswerkers inzicht te krijgen in hun eigen unieke leerproces.
2. Geef de kenniswerkers zelf de verantwoordelijkheid over het delen en creëren van kennis.
3. Gebruik de kracht van een groep.
4. Zorg er voor dat uw beloningsmechanisme in lijn is met uw doelstellingen.
Ik zou hier graag nog de inrichting van de organisatie aan toe willen voegen. De inrichting van de organisatie kan veel invloed hebben op wat en hoe er geleerd wordt in de organisatie. Een functioneel ingerichte organisatie is geschikt voor kennisexploitatie. Kennisexploitatie houdt in dat bestaande kennis optimaal benut wordt en ook binnen het bestaande kenniskader optimaal uitgebouwd wordt. Als de organisatie bestaat uit afdelingen samengesteld uit diverse functionele deelgebieden wordt kennisexploratie sterk gestimuleerd. Kennisexploratie houdt in dat er nieuwe kennis en vaardigheden ontwikkeld worden. Er wordt als het ware kennis buiten bestaande kaders ontwikkeld.
zie verder http://www.vogelaarsupport.nl/blog
Zelf heb ik de term kennis management losgelaten en gebruik ik liever de term kennis netwerken (knowledge networking). Waarbij de uitdaging voor een organisatie niet zozeer ligt in het faciliteren van 'weten waar wat staat', maar het stimuleren van medewerkers om te weten wie wat weet. De tacit knowledge waar Nonaka aan refereert laat zich namelijk erg lastig vangen door systemen en de Combinatie vindt voornamelijk plaats door de uitwisseling van ervaringen tussen kennis werkers (story telling).
In mijn blog 'Thank you, you're my weakest link (amiconsultancyblog.com), verwijs ik naar Sarah Green, zij haalt op de harvard business review een aantal eenvoudige principes aan om als kennis werker intern te kennis netwerken. Simpel en inspirerend. Enjoy!