Kennismanagement en beloning

Cover stories · Boeken

Beloning als kortstondige aanjager voor kennismanagement

Organisaties weten dat succesvol kennismanagement leidt tot een hogere kwaliteit van producten en diensten. Medewerkers weten dat goede beschikbaarheid van waardevolle kennis hun prestaties verbetert. In de praktijk blijkt echter dat er nog teveel wordt gesproken over de noodzaak tot kennismanagement en te weinig actie wordt ondernomen. Het realiseren van succesvol kennismanagement vereist aanpassingen op vele punten in organisaties. In de processen dient het delen van kennis een plaats te krijgen en in de cult...

Joke van Galen
Beste Jeroen,
Bedankt voor je interessante artikel. Ik moet binnenkort ook "iets doen met beloning" (opzet voor een beloningssysteem) en aangezien wij een zeer kennisintensieve organisatie hebben, is dit artikel bij mij uiteraard welkom.
Ik ben zelf geen voorstander van belonen van kennis. Links en rechts bestaat toch al de neiging om kennis voor zich te houden, omdat kennis macht betekent en het als een soort statussymbool werkt. Bovendien roept het de vraag bij mij op: wie heeft meer kennis; de dokter of de verpleegkundige? Ik durf te wedden dat de dokter meer (specifieke) kennis heeft, maar dat een verpleegkundige waarschijnlijk een groter netwerk bouwt, zeker binnen de organisatie. En vanuit welk perspectief moet je kennis beschouwen? Vanuit de organisatie (de lijn) of de klant? Ik denk dat laatste, maar ik denk ook dat er nogal veel verschil op kan treden tussen beide.
Verder stel je dat je gedurende een korte tijd een beloning als extra stimulans wilt gebruiken om het proces sneller op gang te brengen. Ik betwijfel het effect hiervan. Als je echt de cultuur in een organisatie wilt veranderen dan werken korte interventies volgens mij averechts. Er moet iets blijvends zijn: een ontwikkeling, een "lerende organisatie", waarin kennis systematisch wordt ontwikkeld (ondersteund door een goed systeem- intranet bijvoorbeeld) en verspreid, c.q. toegankelijk wordt gemaakt voor iedereen in de organisatie. Dat vergt volgens mij een specifieke organisatie (en budget, niet te vergeten). Bij ons wordt er gewerkt in vakgroepen om kennis te delen. Ik vind het te beperkt, maar toch beter dan niets doen.
Ik heb de neiging om van onderaf te beginnen. Wie heeft behoefte aan welke kennis en waarom? Wat is daarbij de meest efficiënte en effectieve aanpak? (zelfwerkzaamheid ook niet vergeten). Wat heb je daarbij nodig? (computers bijvoorbeeld, die nog lang niet voor alle medewerkers beschikbaar zijn en dat vormt een hiaat).
En hoe doseer je de kennis? Ik denk aan iets als "kennis op maat" om niet bedolven te raken.
Nou, nog heel wat om over na te denken. Het zou heel prettig zijn om uit andere organisaties reacties te krijgen. De beloning? Het geeft mogelijk voldoening en ideeën om verder te komen.
Groeten van Joke van Galen
Prof.Dr. Hans Luijten
Het is een belangrijk leer-en succesprincipe bij huisdieren en baby,s:wanner hun gedrag beloont wordt,zullen ze dat vaak herhalen.In beleidskringen heet dat prestatiebeloning.De aanname is,dat als men meer geld geeft,de kwaliteit omhoog gaat.Probleem is hoe meet men dat objectief en voor betrokkenen acceptabel.Lukt dit niet ontstaat veel ruis,negatieve energie en "gedoe."
Lennard
Ik ben benieuwd wat die bepaalde prijzen zijn die je voor die knowledge bucks kan inleverwn

Meer over Kennismanagement