Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De column is gebaseerd op mijn werk in organisaties m.b.t. leiderschap, team en organisatie-ontwikkeling. Hierbij maak ik gebruik van tools van Human Synergistics om (onbewuste) denk- en doe-stijlen zichtbaar te maken. Tijdens een intervisie met collegae ontstonden de metaforen karper, haai en dolfijn voor resp. de passief/defensieve, aggressief/defensieve en constructieve stijlgroepen.
Het is mooi te horen dat het geschetst beeld van de dolfijn zo herkenbaar is. Ben ook benieuwd of er voor de karper en de haai ook dergelijke boeken bestaan.
Niet alleen het geschetste beeld van de Dolfijn is herkenbaar. Het boek behandelt namelijk drie metaforen: de dolfijn, de karper en de haai. Deze metaforen zijn inhoudelijk gelijk aan de uitwerkingen in jouw column van deze metaforen ! De schrijvers kiezen voor de Dolfijn in de titel omdat de dolfijn in hun ogen een strategie hanteert die het beste aansluit op het omgaan met veranderingen.Althans volgens de auteurs. Het blijft in mijn ogen dan ook verbazingwekkend dat een aantal mensen -tig (?) jaren later kennelijk hetzelfde gedacht heeft als de auteurs van het boek in 1988 en dezelfde metaforen daar voor heeft gebruikt. Linch en Kordis beargumenteerden hun keuze voor de drie stijlen op de manier waarop het brein omgaat met het begrip tijd. Echter, op basis van hun redenatie is de keuze voor slechts drie stijlen helemaal niet zo logisch. Zij constateren dat er twee stijlen waarneembaar/herkenbaar/ ingevoerd waren - carp en shark - en stellen dat er een derde stijl is nml. dolfijnengedrag die aan de uitdaging "tijd" het hoofd biedt. De keuze voor slechts deze drie wordt niet verder onderbouwd en is helemaal niet zo logisch op basis van hun redenering. Als je namelijk verleden- heden (=tijd) koppelt aan bijv. defensief- aggressief (zoals in jullie model agressief/passief aan defensief/offensief ?) of ratio - emotie (mijn voorkeur gebaseerd op brainwerking) kom je sowieso op vier stijlen. Ik heb die ooit genoemd: Aap(ratio/verleden), Krokodil (emotie/verleden), Olifant (emotie/toekomst) en Haai (ratio/toekomst).Ik heb ze zo genoemd omdat deze beesten ook gedrag vertonen wat overeenkomt met de combinatie van gekozen variabelen. Leg je deze stijlen voor aan of pas je ze toe op mensen/managers/politici dan blijken die wonderwel goed herkenbaar.. Bijvoorbeeld politici: Pechthold is dan een Haai, Cohen een Aap, Halsema een Olifant en Wilders een Krokodi. En Balkenende was vlees noch vis. Mijn ideale stijl wordt dan de (overstijgende) Dolfijnenstijl.De Dolfijn combineert namelijk "vis en vlees"eigenschappen tot unieke Dolfijn eigenschappen. Deze stijl is uiteindelijk de basis voor "persoonlijk meesterschap" - "to shape and survive the changes the future will bring". Kies je om welke reden dan ook voor andere variabelen dan horen daar naar mijn mening andere metaforen bij. En daar is ook niets mis mee.Het gaat er uiteindelijk om wat je ermee wil zeggen of mee wil bereiken. (note: misschien streefde Balkenende ook wel naar een dolfijnenstatus maar implodeerde hij op enig moment tot vlees noch vis)
Linch & Kordis komen tot de 3-deling op basis van de manier waarop het brein omgaat met het begrip tijd. Jij komt tot een 4-deling op basis van verleden-toekomst en ratio-emotie. Hoewel ik heden als tijdsaspect mis, een model om te kijken naar bijvoorbeeld politici. Ik vind de voorbeelden van de aap, krokodil, olifant, krokodil en overstijgende dolfijn (een 5-deling dus) grappig en herkenbaar.
Elk model heeft bepaalde uitgangspunten en daardoor dus een ook bepaald domein. En heeft tot doel iets inzichtelijk te maken.
Ik krijg sterk de indruk dat weliswaar vergelijkbare metaforen worden gebruikt, maar vanuit een totaal ander model. Anders dan het genoemd boek, staan in mijn model (onbewuste) denk- en doe-stijlen centraal.
Verwarring kan daardoor ontstaan, vergelijkbaar met de modellen die kleuren gebruiken. Hierbij is het van belang is te weten welk model gehanteerd wordt als men bijvoorbeeld zegt "je bent groen". Heb je dan over Graves, de Bono, de Caluwé, etc. En wie heeft dan recht op welke metafoor?
Ik vind het niet verwonderlijk dat de Dolfijn als metafoor vaak wordt gebruikt (ondanks je 4-deling, ook bij jou), omdat die vaak intuïtief tot onze verbeelding spreekt. Wie wil nou niet graag dol fijn zijn :-)