Kapitaal wordt belangrijker dan strategie

"Remember, that credit is money. If a man lets hismoney in my hands after it is due, he gives me theinterest, or so much more as I can make of it duringthat time. This amounts to a considerable sum wherea man has a good and large credit, and makes gooduse of it. Remember that money is of a prolific nature.Money can beget money, and its offspring can begetmore, and so on. Five shillings turned is six, turnedagain it is seven and three pence, and so on, till itbecomes a hundred pounds. The more there is themore it produces every turning, so that the profits risequicker and quicker. He that murders a crown, destroys all that it might have produced in perpetuity": Benjamin Franklin.

Topmannen komen steeds vaker van de financiële afdeling van bedrijven, terwijl tot voor kort de marketingafdelin...

Peter R. Luiks
Geweldig te zien dat Nederland eindelijk wakker wordt en zich in dit opzicht gaat aansluiten bij de rest van de internationale, ons omringende landen met hun succesvolle bedrijven. Dit metier was heel lang niet te vinden in de nederlandse top management met hun ondernemingen.
Er zijn altijd al een paar toonaangevende bedrijven geweest die dit zeer wel en tot enorm succes als deel van de corporate strategy wisten te managen; 3M en GE. Bedrijven die nog nooit rode getallen schreven door hun hybride betuurswijze: money versus strategy!
Alle echt grote projecten ter wereld welke succesvol zijn en waren, werden in deze vorm ge-managed.
Walter Bril
Aan de ene kant zou je denken dat deze, zeg "ontnuchtering," een goede ontwikkeling is. Maar de alsmaar toenemende invloed van het Angelsaksische model (wat mijnsinziens de aanjager is van deze ontwikkeling) baart me zorgen. En eigenlijk is het niet eens zo van belang waarop gefocust wordt, als het maar niet op 1 ding alleen is. De immer toenemende focus op kapitaal alleen(!) vind ik derhalve tamelijk ongezond. Je ziet de effecten al om je heen en vraagt je af of er nog organisaties zijn die weten wat hun werkelijke core business is ("anything for shareholder value"). Vervlakking, afname van kwaliteit en alleen nog maar oog voor de korte termijn zijn maar een paar voorbeelden. Bel maar eens met een willekeurige klanten-desk om dit "life" te ervaren...