Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als je van 3000 medewerk(st)ers flexibiliteit EIST, dan vraag je om problemen. Eerst van je werkplek dicht bij huis overplaatsen naar een van de 8 callcenters, met alle gevolgen van dien, daar bovenop nu de EIS voor meer flexibiliteit. Top down, Old school, MBA, McKinsey denken WERKT niet meer. Als je doel een klanttevredenheid van 9+ is, dan MOET je beginnen met je mensen + anders denken. NIEUW leiderschapdenken dus: Loslaten, vertrouwen, SEMCO style, UNBOSS, Nieuw Organiseren NU (of nooit). Eerst een medewerk(st)ers tevredenheid van 9+, dan lukt het ook met de klant!
Het is te gek voor woorden, maar als ING het 'Spotify-model' voor je neus wegkaapt moet je natuurlijk wel iets anders om je te blijven onderscheiden.
Beste RABO, neem als oer-Hollandse bank nou gewoon een oer-Hollandse methode voor de aanpak van je Organisatie(structuur)-herontwerp, namelijk de integrale aanpak die de moderne sociotechniek van Ulbo de Sitter je biedt.
Er zijn heel wat (naar schatting 100) RABO-stafleden reeds bekend met deze aanpak, door hun post-academische MSc Bedrijfskunde van de Radboud Universiteit, dus dat scheelt enorm in de advieskosten. Bovendien ga je dan van A naar B op de manier van B, ofwel als je zelfsturing wilt moet je mensen zelf over de structuur die daar de condities voor schept laten nadenken en hun ontwerp invoeren.