Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als je dat doet, kun je er natuurlijk een quasi wetenschappelijk sausje verpakt in academische taal overheen doen. Wie weet kun je er ook op afstuderen, maar het blijft rotte appels met rotte appels vergelijken.
Kijken naar andere branches en disciplines
Veel uitdagender, bijvoorbeeld, is een ziekenhuis vergelijken met een industrie. Dingen als groepentechnologie, plannen tegen eindige capaciteit en doorrekenen van ketens zijn daar al tientallen jaren uitgekauwd. Opereren op afstand trouwens óók (robotica). Of met een hotelketen (hospitality). Of met de modesector (kleur van bandages en prothesen). Of met de reisbranche (visualisatie en “things to do”). Of kijk eens naar Kwaliteit Management (fouten op overdrachtspunten). Of een assemblagelijn (volgorde). Etc, etc, etc.
Bij een apotheek zie ik de meest verschrikkelijke kwalen op de vitrines, maar geen enkele oplossing. Marketing? Hoezo! Bij de gemeentelijke instellingen druppelt langzaam volgnummersysteem door. Maar de wachtkamers bij tandartsen, fysiopeuten en medisch specialisten zitten nog steeds propvol. In een willekeurig ziekenhuis zitten gemiddeld 30 patiënten (sorry: CLIËNTEN !!!) een vol uur of langer te wachten. Da’s 30 x modaal uursalaris (17,41 euro) ofwel 522 euro per uur. En waarom? Kan die academisch geschoolde medicus niet plannen? Tuurlijk wel. Sterker nog: dat doet de computer voor hem/haar. Dan moet je alleen wél zorgen dat je normtijden een beetje kloppen. Maar ja, elk kwartiertje uurtje onbezet is verlies, dus volplempen die wachtzaal. Boze opzet dus! Maar niemand piept: de werkgever betaalt de wachttijd, de verzekering de tarieven. WIJ dus met z’n allen (tarieven).
En dan piepen over de kosten van de gezondheidszorg? De ECHTE kosten (incl. wachttijd) zijn vele malen hoger. Heren medici: ga eens kijken in een auto- of machinefabriek. Die hebben ook “verstoringen” (spoedgevallen), “no show” van grondstoffen (vgl. patiënten) en calamiteiten.(bijv. brandalarm). Als ik dan op TV een specialist hoor zeuren over 26.000 codes uit z’n hoofd leren, dan schiet ik vol. Slechts een zéér klein deel daarvan komen dagelijks voor en . . . niet HIJ moet dat doen, maar de secretaresse. Het ECHTE (verborgen) argument is natuurlijk dat de rekening transparant wordt. Vandáár!
Samenvattend: ik heb niets tegen benchmarking, maar maak dan WÈL een vergelijk die nog een paar millimeter ruimte voor ambitie overlaat! Dus doe de XY-ray i.p.v de X-ray.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer