Ziekteverzuim is een lastige kwestie voor managers. Dat mensen ziek zijn van tijd tot tijd, vinden ze prima, als het maar niet teveel raakt aan hun budgetten. Een hoog ziekteverzuimcijfer drijft de kosten op, en daar zit geen bedrijf of organisatie op te wachten. Maar wat doe je met de mensen, waarvan je vermoedt dat ze het ziekteverzuim misbruiken?
Een mooi voorbeeld van alweer lang geleden. Een leidinggevende had het vermoeden dat een van haar medewerkers misbruik maakte van het ziekteverzuim. Nadat het personeelslid twee waarschuwingen had gekregen omdat hij zijn werk niet goed deed, was hij plotseling overspannen. Hij wilde even met niemand van het werk te maken hebben.
Na enige tijd liet hij zich weer zien. Hij zocht ook zijn leidinggevende op die juist had vernomen dat de medewerker wel wekelijks op het voetbalveld stond. Zij zei toen: ‘Ik kan het niet hard maken, en ik kan er ook verder niets mee, maar ik vertrouw je ziekmelding helemaal niet’ Waarop de medewerker zich weer lange tijd niet zien en nog behoorlijk lang ziek bleef.
Mag een leidinggevende dit doen?
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Alleen is de vraag of je daarmee het probleem oplost. Mijn stijl is dat in ieder geval niet.
Bas
Hij is niet beschikbaar voor werkzaamheden, daar heb je last van. Bovendien verhuurt hij zich - ook al is hij in loondienst -.
Vanuit je bezorgdheid dien je een verzuimgesprek aan te gaan. - je hebt een verantwoordelijkheid vanuit goed werkgeverschap -.
Laat je medisch adviseren. Stel de vraag bij de arboarts of hij nog in staat is om -licht administratief - werk te verrichten / heeft het verzuim te maken met de arbeidsrelatie?
Als hij slecht functioneert, kan je dit nog zakelijker benaderen. Nodig hem uit voor een gesprek bij jou op kantoor. Geeft hij aan dat hij niet kan komen, laat hem ophalen met een auto. Wilt hij niet komen, dan is dat werkweigering met alle gevolgen van dien.
Uiteraard dien je de verschillende scenario's te bespreken met je hogere leidinggevende.
Tot slot, wet poortwachter heeft ook zijn spelregels, laat je hierover adviseren door p&o.
Een goed ziekteverzuimbeleid is essentieel voor een gezonde bezetting! (mooie woordspeling in dit kader).
Zeg niet dat het niet kan. Ik ben manager geweest en had te maken met 256 medewerkers op de werkvloer. Daar gebeurde echt van alles. Maar : het is gelukt om een goed ziekteverzuimbeleid op te zetten en uit te voeren. Wees altijd eerlijk en open. Natuurlijk is Poortwachter er, natuurlijk zijn er huisregels en ga zo maar door. Het gaat erom krijg je een mens weer als mens terug. dat probeerde ik.
Ja, als laatste middel: Poortwachter, bij weigering en volharding: een gesprek, waarna exit.
Groet
Bas
Werk is niet alleen een recht, maar ook een plicht! Je krijgt maandelijks salaris overgemaakt. Daar heb je wat voor te doen. Simpel, zakelijk feit. Als je dat als leidinggevende in gedachte houdt en het de medewerker voortdurend ook voorhoudt, dan kom je er - zonder ruzie, met wederzijds respect - altijd uit.
Mensen moeten gelukkig zijn in hun werk. Daar hebben ze zelf grote verantwoordelijkheid in. Klagen bij de OR over je leidinggevende is een teken van zwakte. Ga het gesprek aan!
https://www.balansmediation.nl/ziekteverzuim