Wees niet zo ongeduldig als de communicatie niet goed gaat

Vraag 100 mensen wat er mis is in hun organisatie, en 99 zullen antwoorden: communicatie. Nu is communicatie een breed begrip. Alles valt er onder. Luisteren, samenvatten, doorvragen, onderhandelen, beïnvloeden, overtuigen, informatie verstrekken, en ga zo maar door. En dan hebben we nog interne en externe communicatie, communicatie op teamniveau en individueel niveau.

Wie zegt dat de communicatie niet goed verloopt, heeft volgens mij de verwachting dat communicatie goed zou moeten verlopen. In de praktijk blijkt echter dat er vaak iets misgaat in communicatie. Wie ervan uitgaat dat de communicatie in principe niet goed verloopt, bewijst zichzelf een goede dienst.

Hij gaat, om te beginnen, zelf beter communiceren. Bovendien is hij minder gefrustreerd als de communicatie in zijn organisatie niet goed verloopt. Ervan uitgaan dat je je best moet doen voor een goede communicatie, helpt. We moeten niet vergeten dat we in een eigenaardige tijd leven. Vroeger kreeg je een brief, en dan had je de tijd om te reageren. Tegenwoordig zit je mailbox na een vakantie tjokvol. Per dag word je tien keer zo vaak als vroeger gevraagd ergens ‘zsm’ op te reageren.

De klachten zijn alom hoorbaar. Over mail, over telefoonverkeer, over chatten, appen en interne en externe periodieken. Communicatie is gewoon chaotisch geworden, en meer gestructureerd werkende mensen worden er tureluurs van. Enig begrip voor miscommunicatie lijkt dan op zijn plaats.

De oplossing lijkt simpel: zorg voor geduld bij het overbrengen en (al dan niet) ontvangen van relevante en minder relevante informatie. Doe zelf checks en wordt niet direct gefrustreerd als het een keer niet zo lekker gaat.

Bert Overbeek is trainer/coach, interim manager en top 10 schrijver van managementboeken. Hij is vertrouwd met modern brein onderzoek en verwerkt dat in zijn aanpak. Organisaties kunnen hem boeken of benaderen via: pitcher.support@hetnet.nl  

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Ankie Jansen-Gommer
Lid sinds 2019
Mooi voorbeeld van omdenken!
Ik hoor ook keer op keer bij teams dat DE communicatie niet goed gaat en vraag dan ook door........was ook steeds zoekende, waar begin je dan. Nou bij jezelf dus!
Dank voor artikel!
Sylvia Lopez
Deze helpt ook (mij althans); communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.
Bert van Hijfte
En wat te te denken van het werken in een internationale omgeving met mensen van verschillende afkomst, etniciteit, religie en nationaliteit. Pas dan valt op hoe atypisch de directe wijze van communiceren van Nederlanders is. Bij een goede aanpak van cultuur(kennis) en communicatie, valt daar nog een wereld te winnen. In een globaliserende wereld worden soft skills steeds belangrijker. Volgend jaar verschijnt mijn boek over dit onderwerp.
Chris Bos
Helemaal mee eens Bert. Het is gewoon een wonder als communicatie wel goed verloopt.
Ellen Klein
Lid sinds 2019
Wanneer naar jouw mening communicatie niet goed gaat, dan is het ook goed om eens naar je eigen rol in de communicatie te kijken. Communicatie betekent namelijk zowel halen als brengen. Vreemd is dat regelmatig dezelfde mensen wel en dezelfde mensen niet op de hoogte zijn.
Zelf ben ik altijd op zoek naar informatie en voel me dan ook regelmatig voldoende op de hoogte van zaken die spelen. Nieuwsgierigheid helpt mij daar erg bij. En vragen naar informatie in de vorm van "Ik ben niet nieuwsgierig hoor, maar....." levert vaak heel interessante informatie op.
Mensen willen wel communiceren en informatie delen, maar je moet ze daar ook toe prikkelen, daarbij helpen en ze daar de tijd voor geven.
Niki Smiet
Goed punt Bert, heel goed. Ik ben erg benieuwd naar je boek: Hou ons maar een beetje op de hoogte!