In de nabije toekomst gaat dit gebeuren: een vriend heeft je doorverwezen naar een vlog over t shirts. Daar word je beloofd dat je een t shirt kan laten maken dat bij jou en je stemmingen past. Er staat ook een modewinkel bij. Daar ga je heen.
In de winkel word je ontvangen door twee hosts. Alles in de winkel is ingesteld om het mensen naar hun zin te maken. Leuke planten, hippe wanden, veel ruimte (de collectie is uitgestald op de 2e verdieping maar daar hoef je niet heen) en aangename muziek.
Je komt binnen, maakt je wens kenbaar dat je drie t shirts wilt hebben die op je smaak zijn afgestemd. Je mag kiezen of je voor de augmented reality mirror wilt gaan zitten of dat ze je een holografische bril opzetten. Je kiest voor de spiegel. Dan vragen ze je naam in te spreken en je telefoonnummer. Dat doe je. Je ziet vervolgens een gegevensstroom over jezelf langskomen. De winkel wil transparant zijn in dat wat ze van je weten.
Wat ze van je weten is veel. De techniek verbindt in een flits je ingesproken gegevens met alles wat van je bekend is op het internet. Je sociale media worden doorlopen op je koopgedrag, alle aankopen die je hebt gedaan de laatste drie jaar, de tijdstippen waarop je ze gekocht hebt, waar je ze gekocht hebt, waar in de winkels die spullen hebben gestaan, wat voor soort vlogs en blogs je hebt bekeken, welke vrienden je het meest raadpleegt als je iets koopt en welke verkopers het meeste succes bij je geboekt hebben.
Dan zetten de vriendelijke hosts, met jouw goedvinden, een breinscan op je hoofd. Ze bepalen daarmee het profiel van je brein en vergelijken het met andere scanmomenten van je, want je hebt dit vaker gedaan. Vervolgens rolt er een advies uit, dat verschijnt op de spiegel.
Dit is geen advies in tekst of letters, maar je jezelf ziet daadwerkelijk zitten met een ander t shirt dan je aan hebt. Na een minuut verwisselt de spiegel het shirt voor een ander. Het valt je op dat ze precies bij je passen. Plotseling zie je jezelf in een blouse dat je erg mooi vindt. Je krijgt een tekstbericht op je mobiel.
-Hou er rekening mee dat een t shirt een impulsaankoop kan zijn. Het is vandaag vrijdagmiddag 3 uur, en dan doe je vaker impulsaankopen. Bovendien zullen t shirts binnenkort minder populair zijn in je netwerk. Jullie volgen vaak een mode, die uit de regio van San Fransisco komt overwaaien. Daar zijn de t shirts op hun retour.
Een nieuw bericht komt.
-Mocht je toch tot de aankoop van deze op maat gesneden t shirts overgaan, dan kun je hem hier kopen. Je kunt hem ook zelf uitprinten met een 3D printer. In deze winkel is de software daarvoor verkrijgbaar en ook het materiaal en ontwerp, dat goedkoper is dan het t shirt zelf.
Is dit eng? Mogelijk vind je het, maar het is de droom van iedere retailer en het is een reeele droom, want het zit er aan te komen en erg lang zal het niet meer duren. De technieken die er achter schuilgaan zijn er: sensoren, big data die razendsnel doorlopen worden, blockchains, augmented reality, algoritmes en interfaces, platforms en holografische brillen (die beeldschermen zullen beconcurreren). En de omgeving van winkels worden afgestemd op wat gezond voor de mens is.
Het hoeft niet eng te zijn. De advisering zal veel beter zijn. Je boekverkoper vraagt je niet of dit of dat boek iets voor je is, maar vertelt je dat er een boek aankomt dat je zeer zal interesseren, en dat klopt dan. Hij beschikt ook over big data en kan ook met een druk op de knop vaststellen wat je zoekt. Maar maak je borst maar nat. Want dit is de wereld van de (nabije) toekomst. En jullie gaan het allemaal meemaken.
Bert Overbeek, management trainer en executive coach, schreef een aantal managementboek top 10 boeken, waaronder het in 2017 verschenen ‘Diversiteit’. Hij houdt (naast het reguliere trainings- en coachingsportfolio) onderhoudende en positief gewaardeerde workshops over het brein, de diversiteit en/of de toekomst. Informatie via pitcher.support@hetnet.nl (Website: www.pitchersupport.jimdo.com)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO