Naar het leiden van een bedrijf kan je op verschillende manieren kijken. Zo gelooft de een dat je een goed georganiseerde financiële structuur moet hebben. Die bewaakt de kosten als een pitbull. Anderen zijn van mening dat het allemaal vanzelf goed komt als je vrolijke en gemotiveerde mensen in je winkel hebt rondlopen. En dan ontstaan er meningsverschillen...
Naar het leiden van een bedrijf kan je op verschillende manieren kijken. Zo gelooft de een dat je een goed georganiseerde financiële structuur moet hebben. Die bewaakt de kosten als een pitbull. Anderen zijn van mening dat het allemaal vanzelf goed komt als je vrolijke en gemotiveerde mensen in je winkel hebt rondlopen. Je zou het een spagaat kunnen noemen. Het ene been wil naar kostenbeheersing en geen franje; het andere been wil organisatieontwikkeling en persoonlijke groei van medewerkers.
Het komt mij voor dat deze stromingen nogal eens strijd met elkaar voeren. De organisatieontwikkelaars vinden hun kostenbeheersende collega’s vaak nogal kil. En de beheersmatige mensen klagen over geldverspilling. Bij één van mijn klanten leidt dit meningsverschil tot polarisatie. Men verwijt elkaar een volslagen onzinnige invalshoek en maakt elkaar voor rotte vis uit vanwege de aanpak. Dergelijk gedrag leidt niet tot kostenbeheersing en evenmin tot organisatieontwikkeling. Het kost geld en energie. En de sfeer wordt er niet beter op.
Waar ligt volgens jullie de oplossing?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO