In een callcenter werken 20 medewerkers. Theo is een harde werker en het bedrijf is tevreden over zijn inzet en zijn productie. Hij is wel wat in zichzelf gekeerd, maar staat de klanten tevreden te woord. Maar zijn teamleider ontdekt iets. Hij merkt dat Theo bepaalde dossiers ruilt met een collega. Bij een nader onderzoek blijkt het te gaan om dossiers van mensen met een allochtone achtergrond.
In een callcenter werken 20 medewerkers. Theo is een harde werker en het bedrijf is tevreden over zijn inzet en zijn productie. Hij is wel wat in zichzelf gekeerd, maar staat de klanten tevreden te woord. Maar zijn teamleider ontdekt iets.
Hij merkt dat Theo bepaalde dossiers ruilt met een collega. Bij een nader onderzoek blijkt het te gaan om dossiers van mensen met een allochtone achtergrond. De teamleider besluit dit met Theo te bespreken. Hij stelt duidelijk dat er geen dossiers meer geruild gaan worden.
Theo protesteert. Hij geeft aan een ‘hekel te hebben aan die vreemdelingen’. Hij kan ze niet optimaal te woord staan. ‘Ik zal mijn best doen, maar ik kan je niet beloven dat de kwaliteit optimaal is’.
Hij maakt zijn standpunt over ‘de vreemdelingen’ duidelijk in woorden die rustig het etiket ‘extreem rechts’ mogen dragen. Wat zouden jullie doen met Theo?
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
N.B. Procedure mmoet gericht zijn op hulp bij herplaatsting teneinde dure en onvoorpelbare procedure bij kantonrechter te vermijden.
Nu de teamleider echter een strikte regel heeft neergelegd, zal er in de toekomst wel een situatie kunnen ontstaan waarin ontslag een optie wordt.....
Als hij zijn werk bij deze werkgever wil blijven doen, prima, maar dan kan hij geen onderscheid maken in behandeling van de ene groep klanten versus de andere. Dat zal hij wat mij betreft moeten uitspreken en 'ik zal mijn best doen' is eerlijk gezegd niet genoeg.
Alhoewel het op dit moment voor Theo opgelost lijkt (of de andere partij er écht gelukkig mee is, wordt overigens niet duidelijk) kan het altijd zijn dat er een moment komt dat de ruil niet kan doorgaan en dan zal hij onherroepelijk zelf met de betreffende klant aan de slag moeten, en goed ook. Als dat niet gebeurt, lijkt me dat reden om zeer serieus in gesprek te gaan over het functioneren.