Razendsnel beslissen op basis van intuïtie

Enige tijd terug interviewde Gizella Komondy mij voor de regionale krant. Het interview ging over big data en intuïtie; thema's die ik behandelde in mijn boek 'Het Flitsbrein'. De centrale vraag was welke plaats intuïtie bij besluitvorming kan innemen. Lees dit bondige interview. 

Het boek ‘Het Flitsbrein’ van de Doornse schrijver Bert Overbeek stond maar liefst 50 dagen in de top 10 van de managementboeken top 100. In het boek zet Overbeek uiteen waarom je beslissingen beter kunt nemen op basis van intuïtie en data dan op basis van data alleen.

Data “Als je in de top van een organisatie werkt, is het van belang om je bewust te zijn van hoe je keuzes maakt. Als binnen de organisatie goede data voorhanden zijn en de juiste mensen om die data te analyseren, dan is het verstandig om keuzes op basis van data te maken. Bij een organisatie met de goede data, verbetert het resultaat met 25%.” In de praktijk is echter vaak het probleem dat niet altijd de juiste data voor handen zijn, of de beschikbare informatie is verouderd, niet volledig, te recent of alweer achterhaald. Daarnaast kost data analyseren veel tijd en alles moet tegenwoordig snel.

Razendsnel Daarom verdiept Overbeek zich in het maken van beslissingen op basis van intuïtie. “Het zorgt voor kwalitatief betere keuzes. Goede intuïtie gaat hand in hand met kennis en ervaring. Intuïtie is een impuls die voortkomt uit je brein en razendsnel gebruik maakt van alles wat in je hersenen ligt opgeslagen aan kennis en ervaring.” Het gaat veel sneller dan het bewustzijn. Vandaar de titel van het boek: Het Flitsbrein.

Valkuilen “Het is wel belangrijk je eigen intuïtie goed te kennen”, vervolgt Overbeek. “We maken continue allerlei foute inschattingen en schatten ons vermogen om goede beslissingen te nemen vaak veel te positief in. Dat is niet erg, maar je moet je fouten wel inzien. Mensen om ons heen wijzen ons op verkeerde taxaties. Je hebt elkaar dus hard nodig” In het boek beschrijft Overbeek een handige tool om valkuilen te omzeilen bij het maken van keuzes op basis van intuïtie: de DIMO-checklist. “De tool ontmaskert de intuïtieve misleiders: die liggen namelijk massaal op de loer.” Ten eerste denken we zelf dat we alles altijd heel goed zien, maar er bestaat geen absolute waarheid. Daarnaast worden veel beslissingen gemaakt op basis van ‘wishful thinking’. Je wilt iets heel graag en je creëert je eigen waarheid daarover. Een voorbeeld: je wilt een B&B beginnen, terwijl het bekend is dat 85% van de B&B’s mislukken. Je houdt jezelf voor dat floppen in jouw geval geen optie is. Verder staan zaken als primaire behoeftes en overmoed soms het maken van een goede keuze in de weg. De tool helpt deze valkuilen te herkennen en goed af te wegen.

Ervaringen Bij intuïtie komt het bewustzijn er niet aan te pas. Intuïtie is gebaseerd op allerlei ervaringen die we in het leven op doen: leuke, mooie, fijne, grappige ervaringen maar ook vervelende, angstige en verdrietige gebeurtenissen. Als je bijvoorbeeld een heel onveilig gevoel hebt gekend in je jeugd, is er destijds een neuronetwerk in je hoofd gevormd dat invloed zal hebben bij het maken van keuzes. Onze persoonlijke ervaringen kunnen dus beperkingen opleveren bij het nemen van goede beslissingen.

Intuïtie volgen Toch adviseert Overbeek mensen hun intuïtie te blijven volgen. “Maak je sterk voor dingen waar je in gelooft. Het is effectief om keuzes te maken op basis van intuïtie. Dat gaat sneller dan je bewustzijn. Als je ervaren en deskundig bent, mag je erop vertrouwen dat ondanks die snelheid je brein de juiste inschatting maakt.”

Bert Overbeek is organisatietrainer, teamcoach en personal coach. Tevens ontwikkelt hij materialen voor trainingen. Vier van zijn boeken reikten tot in de top 10 van Managementboek. Hij is te bereiken via zijn mailadres: bert_overbeek@hotmail.com Hier vind je een interview met de schrijver: https://nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/kunst/doornse-schrijver-publiceert-boek-over-de-liefde-640386

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Bram Moszkowic
Sorry guyz ik ken alleen PRM.