Veranderingen moet je plannen. Prima, het is niet anders. Geen punt. Maar in een veranderingstraject zit meestal een 'chaotische' fase; een fase waarin het bestaande patroon wordt losgelaten en het nieuwe wordt geïmplementeerd. Je kunt veel plannen, veel is 'lineair', dit moment gedraagt zich non-lineair, dat wil zeggen: zit vol met eigenschappen die niet eigen zijn aan het systeem waarbinnen de verandering plaatsvindt. Dit is complex gezegd, maar het is ook complex.
Wie een bestaande werkwijze los wil laten, en de nieuwe wil verwelkomen, moet door een fase heen waar hij de controle moet los laten, om hem vervolgens weer op te pakken. Veel managers blijven echter vanuit de planning denken in die fase, raken in paniek en zetten een nieuwe verandering in. Die in zijn poging orde te brengen juist meer chaos veroorzaakt. Volgens mij is het simpel: bouw een chaotische fase in in je planningen, een fase waarin de dingen kunnen geworden en kijk na een poosje in die fase of ze zich ontwikkelen in de richting van je doelstellingen. Bij een goede voorbereiding in eerdere fase moet dit wel lukken.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Als u hierover meer wilt weten, mijn hypothese gaat door tot het brein! Kunt u mij hier vinden. www.edithborghuis.nl
Maar voor wat hoort wat. Mensen verschillen ook sterk in zaken als kennis,vorming, opleiding, zelfvertrouwen, interesses, creativiteit en discipline. HRM is meestal niet in staat die verschillen tussen medewerkers ernstig te nemen en laat zo heel vele energie en synergie liggen. Die aansturing en motiveren van menselijke capaciteiten en talenten is de grootste verspilling die men zich kan indenken. Wie rapporteert dit verlies ?