Optimale inzet niet beloond

Je zal maar IT’er zijn en de vierde reorganisatie mee moeten maken in vier jaar. Waar je voorheen met je collega’s alles kon oplossen op de locatie, ben je nu gekoppeld aan een systeem dat de totale organisatie omspant. Niet alleen je eigen locatie, maar ook al die anderen. Plus het hoofdkantoor. Dat de dienst uitmaakt.   

Je zal maar IT’er zijn en de vierde reorganisatie mee moeten maken in vier jaar. Waar je voorheen met je collega’s alles kon oplossen op de locatie, ben je nu gekoppeld aan een systeem dat de totale organisatie omspant. Niet alleen je eigen locatie, maar ook al die anderen. Plus het hoofdkantoor. Dat de dienst uitmaakt. Je wordt niet goed geïnformeerd. Wel over ‘het systeem’ dat ‘alles’ omvat, maar wat dat betekent voor jou in je alledaagse werksituatie, dat vertelt niemand je. Je weet het niet meer precies, maar je wordt er wel op afgerekend als het verkeerd gaat. 

Daar komt nog bij dat er voortdurend personele wisselingen zijn. Jonge bazen die komen en gaan en die de tent moeten runnen, omdat ze management trainee zijn. Drie in vier jaar. En dan is er nog de prioriteitenlijst. Je hebt je planning gemaakt aan het begin van de dag; daar heeft je vorige leidinggevende nog een punt van gemaakt. Maar er komt van alles tussendoor. En dan heb je ook nog die ‘snippers’ van de general manager. Die gaan altijd voor. En die zijn altijd bewerkelijk. 

Dan word je dus prikkelbaar. En dan sturen ze je eerst naar een coach. Iemand die je beleeft als een ‘zijden sok’, absoluut niet je vriend. Hij stelt alleen maar vragen, geeft geen oplossingen. Hij stelt ze vriendelijk, maar bij je baas vertelt hij een ander verhaal. Hij vindt je niet flexibel en vraagt zich af of je wel ‘ontwikkelbaar’ bent. Het wordt ‘vastgelegd’ en er bekruipt je een gevoel dat het tegen je gebruikt kan worden. Terwijl je je elke dag rotwerkt, er altijd bent, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Van overuren heb je nooit een probleem gemaakt. Je probeert je probleem uit te leggen aan je leidinggevende, maar die wil ‘oplossingen, geen problemen’ horen. 

Gebeurt dit? Ja. Het is op de praktijk gebaseerd. Wat zou je doen als het jou overkwam?

  

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Edward
Je kijkt de coach aan en noemt hem een multilul. Vervolgens wordt je een dag later door de manager apart genomen met het verzoek om de duur betaalde coach aub serieus te nemen en hem niet te vergelijken met een paar typetjes van een reclamebureau op TV.
De gesprekken met de coach, leidinggevende en de op dat moment actieve interim projectleider hebben mijn kijk op de organisatie, mijn werk en zelfs mijn leven drastisch veranderd. Nu 2,5 jaar later kijk ik terug en zie ik dat ik op dat moment goede en slechte keuzes gemaakt heb. Zoals iedere keer maak ik dergelijke keuzes iets te vroeg in mijn leven. Een jaar later was beter geweest, maar dat zat er van beide kanten niet in. Ik ben uiteindelijk zonder enige zwemles (alleen theoretische kennis) het diepe bad in gedoken en bleef redelijk drijven. Ik ben een paar keer ondergeduwd door anderen maar kom toch steeds weer bovendrijven. 28 is erg jong voor een zelfstandige adviseur, maar deze weg blijkt wel de beste leerschool die er is.
Ik sta momenteel weer op een kruispunt, alleen deze keer is er geen adviseur, coach of leidinggevende die helpt bij de keuze. Ik sta er deze keer alleen voor, dat is een nieuw proces voor me want ik besef me meer dan ooit dat ik zelf mijn eigen lot en bestemming in handen heb. De oplossing is een keuze maken, het maakt niet uit, ze zijn allemaal goed.
elios
Ik zou de afdeling P&O erbij betrekken. Kenbaar maken dat de match met de coach niet optimaal is en vragen of het wellicht mogelijk is om om te zien naar een andere coach. De P&O er ook bij de gesprekken met de leidinggevende betrekken, niet als pleitbezorger maar als procesbewaker of anders alleen in het kader van de voor- en nabespreking. Zoals ik het lees zit hier een duidelijk verschil in interpretatie over wat er van een medewerker verwacht wordt. Misschien doet iemand niet de juiste dingen op de juiste wijze en is het niet mogelijk om die verandering over het voetlicht te brengen. Dat is dan niet de fout van de een of de ander, maar een samenloop van omstandigheden die niet met elkaar matchen.