Kunnen jonge bazen wel luisteren?

Geregeld valt me op in mijn coachingspraktijk dat jongere leidinggevenden geweldig ‘eager’ zijn  en dat is alleen maar leuk. Ze maken het met hun gedrevenheid en enthousiasme alleen maar levendig in hun werkomgeving. Mits ze het voor elkaar krijgen dat ze serieus worden genomen door de oudere garde, kunnen ze enorm veel betekenen voor onze bedrijven, en zeer inspirerend acteren. Maar ook onze gedreven jongeren hebben valkuilen...

Geregeld valt me op in mijn coachingspraktijk dat jongere leidinggevenden geweldig ‘eager’ zijn  en dat is alleen maar leuk. Ze maken het met hun gedrevenheid en enthousiasme alleen maar levendig in hun werkomgeving. Mits ze het voor elkaar krijgen dat ze serieus worden genomen door de oudere garde, kunnen ze enorm veel betekenen voor onze bedrijven, en zeer inspirerend acteren. Maar ook onze gedreven jongeren hebben valkuilen.
In hun doelgerichtheid vergeten ze wel eens het luisteren. Medewerkers hebben soms een luisterend oor nodig, en in plaats van dat te bieden, beginnen ze een overtuigende peptalk. In hun opleidingen hebben ze het wel eens gehad over actief luisteren, maar ze passen het niet toe.
Dit is jammer want actief luisteren kan geweldige diensten bewijzen bij het motiveren en het ombuigen van de weerstand. Opmerkelijk daarbij is dat onze jonge managers wel blijken te kunnen luisteren wanneer ze met de klant in gesprek zijn, of wanneer het gaat om gesprekken met hun directe chef.
Hoe komt dit toch?

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Gerard
Met uitzondering van Vincent van Gogh is de mooiste samenvatting van dergelijke adviezen: bekijk jezelf eens goed, kort en bondig ezelsbruggetje om dit te onthouden:

Je hebt één mond, en twee oren. Gebruik ze ook in deze verhouding.

luisteren:praten
2:1
L.L.E.M. Bentura
Lid sinds 2019
Jonge managers zijn inderdaad eager om van alles en nog wat aan te pakken en te doen. Ze zijn vaak druk bezig om zichzelf te bewijzen en luisteren daarom minder goed naar hun omgeving. Met name hun eigen team. Echter als het gaat om hun eigen ontwikkeling dan zijn ze een en al luisterend oor simpel weg omdat ze daar baat bij hebben.
Het niet of onvoldoende luisteren heeft niet altijd te maken met onwelwillendheid, maar heeft ook te maken met niet goed weten hoe met het personeel om te gaan en om dit aspect te leren moeten ze weer goed luisteren.

Ik ben zelf jong en zie dagelijks hoe het om mij heen gaat onder collega's. Als je oudere collega's om je heen hebt, let goed op en leer van hun en pas het geleerde toe naar je eigen stijl en zorg ervoor dat je niet alleen veel geluid maak, maar dat je geluid maakt, wanneer het ertoe doet!