Afgelopen vrijdag sprak ik met een vriendin over sociale media en mijn internetgedrag. Als ondernemer en schrijver moet ik voor mijn dagelijks brood in the picture blijven. Dus mail ik over artikelen en producten regelmatig aan mijn relaties; de laatste tijd wat meer vanwege mijn nieuwe boek. Daar zitten zowel zakenrelaties als vrienden tussen. Mijn eigen vriendin heeft ook al eens gewezen op de risico’s daarvan.
‘Die algemene mails kunnen mensen gaan tegenstaan’ zegt zij dan. Die vriendin waar ik afgelopen vrijdag mee sprak, had dat ook. Ze vond bovendien dat ‘de mailende Bert’ veel minder warm was dan ‘de echte Bert’. ‘Het lijkt op internet alsof je iemand bent die zich heel erg profileert, iemand met een groot ego.’ Dat schijnt in de werkelijkheid gelukkig mee te vallen, maar ik straal het kennelijk toch uit.
Ik maakte het wel vaker mee dat mensen vonden dat ik mezelf door beeldvorming via de sociale media tekort deed. Na een artikel over Afrikaanse ondernemers meldde een goede vriend dat zijn omgeving vond dat het teveel over mij ging, en te weinig over de Afrikaanse ondernemers. Hij vond dat jammer omdat hij wist dat ik ‘ondanks de aanwezigheid van een gezond ego, niet leed aan narcisme’.
En ik heb al eens een aantal mensen boos gemaakt een paar jaar geleden door ze iets te vaak te sms-en. Ik had toen een boekje uitgebracht en dat leverde nogal wat aandacht op in de pers. Ik dacht: ‘Dat vinden mijn kennissen en vrienden vast leuk voor mij, dus ik zal ze op de hoogte houden van
de persaandacht.’ Maar een deel van de mensen zat er zo niet in. Die hadden zoiets van ‘Daar heb je hem weer met zijn mails’.
Hetzelfde zou weer kunnen gelden voor dit artikel. In feite wil je iets ingewikkelds aan de orde stellen over sociale media, zodat anderen er ook wat aan hebben. Ik schrijf dan over mijn eigen situatie, in de hoop dat anderen zich erin herkennen. Echt aardig bedoeld, ik meen het. Maar
door de manier van opschrijven kan iemand gemakkelijk denken: kijk, hij heeft het de hele tijd over zichzelf, en tussen de regels door schept hij nog op ook.Bah!
Lastig. Niet voor mensen met vaste banen in grote
organisaties, die niet afhankelijk zijn van opdrachtgevers. Elke maand wordt
netjes het salaris gestort, en wat zou je je verder druk maken over sociale
media? Die zijn er voor de fun, niet voor
de business. Maar voor ondernemers is
het een ander verhaal. Die zijn veel afhankelijker van sociale media in deze
tijden.
Waar ligt de grens: waar wordt ‘jezelf promoten’ storend?
En voor wie? Wie de marketeers erop na slaat, leest dat in de moderne verkoop
gaat om ‘jezelf onderscheiden’. Dat is net iets te weinig volledig: het gaat
erom jezelf ‘aantrekkelijk te onderscheiden’. Wie deze week Studio Job bekeek
op DWDD heeft gezien dat ‘jezelf onderscheiden’ onbedoeld heel verkeerd kan
uitpakken. Je wilt een discussie losmaken, maar je wordt ineens geassocieerd
met ‘foute kunst’.
Door ‘fout’ te zijn, vernietig je de ‘gunfactor’. Dat is
dat mensen je een opdracht gunnen. Die gunfactor is van groot belang in
business. Je haalt zonder het gunnen geen opdrachten binnen. (Mits je
professionaliteit buiten de discussie staat, maar dat is voor mij nu even een
vanzelfsprekendheid.)
Wat voor mails, nieuwsbrieven en dergelijke geldt, geldt
ook voor websites en zelfs filmpjes die je maakt om je product te promoten. Ik
liet een mooi filmpje maken over mijn product (http://www.youtube.com/watch?v=bDo9bvhlma4),
omdat ik dacht dat klanten dat makkelijker zouden bekijken dan een website. In
zo’n filmpje is het belangrijk dat je je zelfverzekerdheid uitstraalt. Maar ook
dat laat zich verkeerd uitleggen: nou, nou, wat een zelfvoldaanheid, kan er
gedacht worden. En weg is de gunfactor.
Met andere woorden: het is moeilijk om jezelf via de
sociale media op de juiste manier neer te zetten. Het is sowieso ingewikkeld om
jezelf goed neer te zetten op internet. En het niet doen is geen optie. In mijn
geval is het gevaar aanwezig dat je onpersoonlijker en egocentrischer overkomt
dan je wilt. Weet jij hoe jij precies overkomt aan de andere kant? Nee, en dat
is precies het ingewikkelde van sociale media-aandacht.
De intenties zijn niet verkeerd. Je wilt graag vrienden,
en organisaties en medewerker helpen, omdat je weet dat je dat kan bijvoorbeeld.
Je moet daar een boterham mee verdienen. Vandaar dat je af en toe mails stuurt
die volkomen verkeerd kunnen worden uitgelegd. Al met al is dat natuurlijk
helemaal niet de bedoeling. Wat ik niet ben is een selfkicker, dus zo moet je ook niet willen overkomen.
Ik ben dus op zoek naar tips van mijn lezers. Ik wil
graag 2 of 3 adviezen op de vraag: hoe kan je je het beste profileren, zonder
dat je ergernis opwekt?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ik heb het promotiefilmpje van je 'product' bekeken, en ik vind het goed overkomen. Recht voor zijn raap, to the point en zeker niet té. Maar ja, ik ben natuurlijk niet een van je vrienden. Kan me voorstellen dat je vrienden en bekenden er niet altijd van gediend zijn, en reageren van 'daar heb je hem weer'. Misschien kun je voor vrienden en bekenden een extra 'hindernis' inbouwen, dus een mail sturen waarin je aankondigt iets onder de aandacht te willen brengen, maar dat een belangstellende een extra stapje moet nemen, om de informatie of wat dan ook op te roepen. Dat vergemakkelijkt het afwijzen (gewoon niet doorklikken of openen en mail weggooien of voor later bewaren). Zo doe ik het zelf ook met van die 'agents' en nieuwsbrieven. Als ik er geen zin in heb, klik ik het gewoon weg. Maar ja, je wilt wel mensen iets bieden. Hoe doe je dat dan zonder al te opdringerig over te komen? Op dit moment ben ik door middel van netwerkgesprekken mezelf aan het promoten (met een mooi woord: loopbaanoriëntatie of arbeidsmarktonderzoek) en ik vraag altijd feedback op mijn elevator pitch. Zo blijf ik daaraan schaven. Het zou voor jou misschien een optie zijn (en ook nog eentje waarbij je twee vliegen in een klap vangt) om nu juist je vrienden en bekenden uit te nodigen om een kijkje te nemen naar je filmpje of profiel of wat dan ook, en daar feedback op te geven, om jou te laten weten hoe het overkomt. Zo roep je hun hulp in, in plaats dat je hen iets opdrint. Het is maar een idee, maar zo kun je wel finetunen en proberen om de juiste toon aan te slaan. En ach, je kunt niet iedereen plezieren. Belangrijkste is dat je er zelf achter kunt staan en dat het oprecht over komt.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!
Ik vind het echt lastig. Ook al omdat je het gezicht van de ander niet ziet. Je weet gewoonweg niet wat de ander denkt. Ook zou ik wel een soort van sociale code willen in het digitale verkeer.
Je maakt het jezelf misschien wel onnodig moeilijk. Gelukkig ben je met de tip van Suzan aan de slag gegaan, dat zegt al veel over jou. Leerbaar dus. En dat maakt al sympathiek. Je wilt graag weten hoe je overkomt, dus dat je imago overeenkomt met je identiteit. Maar: hoe je over komt zegt vaak ook iets over de ander, hoe die jou interpreteert. Dat heb je dus niet in de hand. Jaloezie, afgunst, eigen onzekerheid van de ontvanger etc kunnen allemaal het beeld over jou kleuren zonder dat je daar invloed op hebt. Dus: het belangrijkste middel dat jou overblijft is je integriteit. Jij weet zelf het beste hoe je bent en hoe je wilt zijn, dus handel daar naar zou ik zeggen en maak je minder druk over hoe dat op anderen over komt.
Succes!
En verder: welke berichten krijg en lees je zelf? En dan niet te makkelijk zeggen dat je altijd geïnteresseerd bent in andermans zakelijke wel en wee. Wanneer kijk je nou echt? Hoeveel wil je weten, hoe vaak en wanneer? Pas dat eens toe op je eigen berichtgeving.
Wat dat betreft vind ik het niet anders dan de haast spreekwoordelijke vakantiedia's van een ander: hoe interessant het verhaal en hoe prachtig het uitzicht ook, je bent niet snel te streng in je zelfselectie.
En kies ook eens een ander perspectief. Het is geen onsympathiek stukje, maar je had het ook kunnen belichten met het oog op de bulletins die je van anderen krijgt. Welke zijn nu echt leuk en interessant? Welke boodschappen laten bij jou de gunfactor groeien?
Hoewel ik absoluut geen deskundige ben op het gebied van profilering via social media o.i.d. denk ik dat het misschien kan helpen als je voor jezelf bepaalt wat voor beeld (beroepsmatig) je van jezelf wilt neerzetten in de media. Je schrijft dat je o.a. werkzaam bent als schrijver en als ondernemer. En dat je voor je inkomsten (opdrachtgevers) - deels - afhankelijk bent van het beeld wat mensen van jou hebben obv jouw (social) mediagedrag. Zo ongeveer, toch?
Volgens mij moet je vooraf bepalen welke doelgroep je wilt bereiken. Als je nieuwe opdrachten wilt genereren dan zou je kunnen onderzoeken via welke kanalen/media je deze potentiële opdrachtgevers het beste kunt bereiken. Vervolgens zorg je ervoor dat je gaat publiceren via deze media. Je schrijft dan naar je opdrachtgevers toe, a.h.w.
Je geeft aan dat je een eigen website hebt. Ook hiervoor geldt dat je vooraf goed helder moet hebben voor jezelf wat je precies wilt 'verkopen' en aan wie je dat wilt verkopen. Als je voor je 'dagelijks brood' afhankelijk bent van opdrachten (je bent ondernemer) dan wil je graag je potentiële opdrachtgevers bereiken en dat zou je prima met je eigen website kunnen doen, toch? Probeer je site te vullen met actuele informatie (filmpje, testimonials e.d.) zodat mensen kunnen zien en lezen wat je allemaal doet. Vervolgens kun je via sites als LinkedIn en e.a. zakelijke platformen jouw eigen site promoten.
Ik weet niet of je je te druk zou moeten maken over wat voor beeld andere mensen (dat zijn er namelijk nogal wat) eventueel van je zouden kunnen hebben. Kijk naar wat jij zelf kunt doen om het beeld neer te zetten wat je graag zou willen dat anderen van je hebben.
Hopelijk kun je hier iets mee? Succes in ieder geval!
Mijn eerste reactie is dat je gewoon jezelf moet zijn dan komt het het beste over.
Toen ik je promotie filmpje voor het eerst zag, een paar maand geleden, kreeg ik een gevoel. Daar staat een professional die enthousiast zijn verhaal verteld / zich promoot. Je doet dat voor een bepaald marktsegment en daar mistaat zo'n filmpje niet.
Wanneer je een andere kant van je wilt laten zien dan hoort daar wellicht een iets ander filmpje erbij. Maar ben jij dat dan echt.
Daarnaast geloof ik in de energie wet dat jij vanzelf de juist klanten aantrekt.
Succes, Eric