Het brein bepaalt het succes van veranderen

Managers zouden een bredere belangstelling mogen hebben, denk ik wel eens. Ze zouden iets moeten weten over organisatiekunde, geschiedenis, man/vrouw-verschillen, verschillende culturen en hersenwetenschappen. Het zou ze geweldig helpen bij de uitvoering van hun taken. 

Over hersenwetenschappen wordt vanaf het begin geregeld gepubliceerd op Jonge Bazen.

Managers zouden een bredere belangstelling mogen hebben, denk ik wel eens. Ze zouden iets moeten weten over organisatiekunde, geschiedenis, man/vrouw-verschillen, verschillende culturen en hersenwetenschappen. Het zou ze geweldig helpen bij de uitvoering van hun taken.
Over hersenwetenschappen wordt vanaf het begin geregeld gepubliceerd op Jonge Bazen. Op dit ogenblik zien we in het land allerlei initiatieven ontstaan. NVO-2 heeft de hersenen zelfs tot een jaarthema gemaakt. Het effect van de hersenen op veranderingsbereidheid en –mogelijkheden van medewerkers is moeilijk te onderschatten.
Ik sprak er vijf jaar geleden al over met Heineken-medewerkers die ik een  training gaf in Oegstgeest. Zij vonden het boeiend, maar hadden het idee dat het een beetje ‘het speeltje van Bert’ was. Nu kan dat niet zo gemakkelijk meer worden gezegd. Neuro-economics (Erasmus Universiteit) is op televisie geweest en er zijn al een aantal bedrijven die er interesse voor hebben. Het thema is ‘hot’.
Voor managers die er meer van willen weten, ligt er een geweldig informatief boek over leren en het brein. Het is geschreven door Margriet Sitskoorn, hoofd bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht  van de Cognitive Neuroscience Unit. Het is helder geschreven en leert je in korte tijd erg veel over de werking van het brein.
Daarna kan je zelf bepalen wat je er mee kan, want Margriet richt zich niet primair op management en het brein. Wel op leren en het brein, en dan hebben we het toch over aanleren van nieuw gedrag, een must bij veranderprocessen.
Wat vinden jullie eigenlijk van dit thema? Boeit het of helemaal niet?
 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Geertje Dam
Bert, prima en onderschat thema... kan je een korte samenvatting geven van wat jij de belangrijkste conclusies vind.
Bert Overbeek
Auteur
Nee, Geertje, zelf lezen! Nou okay, een tipje van de sluier: we kunnen tot op hoogte leeftijd dingen aanleren. Je blijven ontwikkelen dus.
Edward
Je kunt anderen pas laten veranderen als je weet hoe. Daar zijn kennis en tools voor nodig... Een mooie tool heb ik al en de kennis komt meer en meer. Water een andere kant op laten stromen, van richting veranderen kan met stom toeval, maar je kan ook meer leren over de eigenschappen van water. Met de juiste kennis wordt het mogelijk om het water alle kanten op te laten stromen waar men waar wil en daar rust dan ook meteen het gevaar.

Interessant thema dus!
Frenk Haarlem
Over neurowetenschappen en het stromen van het water is de volgende volgens mij ook wel boeiend:

http://www.whiteknucklesyndrome.com/PDF%27s/Voorwoord.pdf

Heb hem net een week in de kast staan. Deze schrijver heeft vast en zeker Sitskorn gelezen en toegepast op bedrijven.