Het is een makkelijk woord. Toch krijgen we het bijna onze mond niet uit. “Nee.??? In de Volkskrant van vandaag staat uitgebreid beschreven hoe moeilijk we het vinden om ‘nee’ te zeggen. Bang om de relatie te beschadigen, bang om je carrière te beschadigen. Niet alleen medewerkers krijgen het niet over hun lippen, ook managers verkrampen als ze een medewerker iets moeten weigeren.
Organisaties opereren steeds minder hiërarchisch. Dat betekent dat je het moet hebben van samenwerking en relaties. Die zijn ook voor je loopbaan van levensbelang. Dus ‘nee’ zeggen ligt gevoelig. Als je te vaak ‘nee’ zegt, lopen ze straks in een boog om je heen op weg naar je collega die minder presteert maar wel een stuk makkelijker is. Denk je althans. In de praktijk werkt het niet zo. Volgens het artikel liggen Gekke Gerritjes niet lekker in de organisatie. Nu en dan ‘nee’-zeggen geeft status.
Trouwens, managers kunnen er zelf ook wat van als ‘ja-zegger’ terwijl ze nee bedoelen. Tegen onhaalbare doelen in de organisatie, medewerkers die onvoldoende presteren en vakantieverzoeken die eigenlijk niet kunnen. Praktische tips voor ‘ja-zeggers’ zijn bedenktijd vragen, een alternatief aanbieden, vooral niet in discussie gaan over de reden en bij je standpunt blijven. Hoe vergaat het jullie met ‘nee’-zeggen?
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Nee zeggen klinkt in de oren van een organisatie vaak als iemand die tegendraads is, iemand die niet wil, iemand die zich verzet. En dat terwijl we met zijn allen juist zoveel last hebben van die mensen die op alles ja zeggen (omdat ze zo graag aardig gevonden willen worden, omdat ze niet de tijd nemen om goed te luisteren naar de inhoud van de vraag, omdat ze in alle drukte even snel van de ander af willen zijn) Mensen die overal ja op zeggen zijn onbetrouwbaar! Ja zeggen is zo gebeurd, maar jouw ja waar kunnen maken is weer hele andere koek. Dit lukt dan vaak ook niet met als gevolg dat iedereen teleurgesteld is, de ja-zegger niet het allerminst. Mensen die wel goed nadenken over een verzoek een eerlijk nee kunnen antwoorden als zij niet in staat zijn het verzoek in te willigen, zijn mensen die duidelijk zijn. Dat zijn de mensen waar je op kunt rekenen. Die doen wat ze zeggen. Congruent in woord en gedrag. Je weet gewoon wat je aan ze hebt. Heerlijk toch?
Het gevaar van steeds maar overal ja op zeggen en dat vervolgens proberen te maken, is dat je jezelf voorbij loopt. Als dat af en toe gebeurt is dat natuurlijk geen ramp. Maar als dit structureel wordt, is de kans op uitval of zelfs een burn-out groot. En iedereen weet hoe lang het kan duren voor je weer hersteld bent als dit gebeurt.
Als coach en trainer leer ik tegenwoordig mensen NEE zeggen. Ik leer mensen verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf. Als ervaringsdeskundige weet ik hoe moeilijk het kan zijn. Op de goede manier nee zeggen is een ware kunst! Maar nu ik het eenmaal kan: het is heerlijk. Je houdt tijd over voor de echt leuke dingen en de dingen die er echt toe doen. Wie wil dat nu niet?
Wie interesse heeft in een lezing of workshop over de kunst van het nee zeggen kan terecht bij www.veranderjewereld.nl
Leonie