Diversiteit, zei iemand onlangs, is saaaaai. 'Al die gespeelde politieke verontwaardiging, en dat correcte gedoe. Wat moeten we ermee? Het leidt tot niets.' Ik snap het. In mijn top 10-boek 'Diversiteit' noem ik daarom een lange reeks voordelen die diversiteit biedt. Ik zal ze niet allemaal opsommen hier, maar wie tot goed diversiteitsmanagement in staat is, ziet zijn organisatie onmiddellijk beter gaan presteren.
Deze week bereidde ik voor een klant een workshop voor. Diversiteit en klantgerichtheid. Dat is iets anders dan 'algemene' klantgerichtheid. In interculturele communicatie zie je nu eenmaal eigenaardigheden, die de boel compliceren. Als je daarvan op de hoogte bent, kun je dit een stuk soepeler laten verlopen.
De anekdotes die ik inventariseerde waren boeiend, levendig en vaak grappig. Niet simpel, dat interculturele klantencontact, maar er viel het nodige te lachen. Centraal staat steeds: de ander kunnen accepteren in zijn anders zijn. En verplaats je. Als je het niet begrijpt: vraag dan goed door. Heel boeiend. En dan nog kan je enorm op je snufferd gaan. Maar durf je dat toe te geven, dan ben je drie stappen verder. Hoe dan ook: diversiteit is niet saai! Misschien wel je manier van denken erover. Maar die moet je dan maar veranderen (-:
Want een goede omgang met diversiteit levert echt teveel op.
Trainer, spreker en executive coach Bert Overbeek schreef onlangs het boek ‘Diversiteit’. Het boek eindigde op nummer 3 in de Managementboek top 100. Overbeek is een expert op het gebied van diversiteit bij management en klantencontact, maar doet ook veel teambuildingstrainingen. Zijn website: pitchersupport.jimdo.com. Zijn mailadres: pitcher.support@hetnet.nl.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro