Vandaag publiceerden we het 1500e artikel op Jongebazen. De blog heeft de tand des tijds daarmee met vlag en wimpel doorstaan. Ze bestaat 10 jaar en trekt over de 100 000 bezoekers per jaar. Ooit begon het met korte flitsjes opgepikt in de praktijk van het leidinggeven. Maar de artikelen werden steeds steviger. Jongebazen.nl haalde meerdere malen de landelijke pers. En kranten raadplegen de blog regelmatig, vanwege de originele invalshoeken en onderwerpen.
Leiderschap voor jonge managers staat nog steeds centraal, maar de blog behandelt ook thema's als het brein en de toekomst. Ook de onderwerpen van de boeken van oprichter en eindredacteur Bert Overbeek lichten af en toe op op jongebazen.nl. Diversiteit, big data, exponentiele organisaties en intuïtie bijvoorbeeld. En nooit wordt de humor vergeten.
De blog sluit aan op de recente ontwikkelingen in de managementwereld. En dit alles om zijn lezers kosteloze kennisdeling te verstrekken. Het leuke van de blog is dat ze in veel zaken voorop heeft gelopen. Wie terugkijkt op onze pagina's ziet dat we al jaren publiceren over het brein bijvoorbeeld. Ver voor de door Swaab ingezette hype probeerde Jongebazen het brein al binnen te trekken in het verandermanagement.
-Een eigen baan trekken is niet altijd gemakkelijk maar wel aan te bevelen, zegt Overbeek, gevraagd naar het succes van jongebazen.nl. De managementwereld staat stijf van de hype en clichés maar natuurlijk willen organisaties iets wat ze beter maakt, en dat doet niet iedere hype. Daar kan je kritisch analytische stukjes over schrijven, maar je kan beter je eigen weg overbrengen. Mensen kiezen uiteindelijk zelf wat ze willen en ook wat ze willen met je informatie.
Bij uitgeverij Haystack verscheen een paar jaar geleden naar aanleiding van het 1000e artikel op jongebazen een boek 'Voer voor jongebazen'. Of er nu ook zo'n uitgave komt, is niet bekend. We houden u op de hoogte.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO