Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik ben benieuwd wat jouw mening hierover is en wellicht jouw ervaring hiermee.
Dank je wel, en fijn dat je het een interessant artikel vindt. Ik ben het helemaal eens met je standpunt en zoals je het omschrijft een “Rolling Strategy” geeft een organisatie daadwerkelijk meer ruimte om wendbaar te zijn!
Wel zie ik het als een must dat er in de visie van een organisatie een helder en goed geformuleerd gewaagd doel moet zijn voor de toekomst. Dit gewaagde doel, en de indicatoren die aangeven of het doel is behaald of niet, geeft focus op het ‘wat’ en het vormt de basis om hier dagdagelijks aan bij te dragen. Naast een “Rolling Strategy” is daarbij ook een ‘rolling forecast’ belangrijk. Goede kort cyclische sturing voorkomt veel onnodige ruis en afleiding. Ik heb hier mooie praktijk ervaringen in, wellicht in een volgend artikel :-)
Warme groet,
Otie
Jaarplannen moeten inderdaad dringend evolueren.
In de huidige bedrijfswereld is de aanpak van veel bedrijven gedateerd.
Zo slagen zij er niet meer in om hun strategie te vertalen in de werkelijkheid en zijn jaarplannen niet meer dan wat woorden.
Meetbare prestatie indicatoren zijn inderdaad een belangrijke factor. In het platform voor strategie-uitvoering dat wij bij Human Reef ontwikkeld hebben, spelen zij ook een cruciale rol om verdere acties te bepalen. Blij dat ook anderen inzien dat het belangrijk is om de zaken anders aan te pakken.