Issue-management verzacht crisis

Het voorkomen van crises bespaart veel tijd, geld en energie. Dit kan onder meer door issue-management. Issue-management is in feite een aanvulling op risicomanagement. Bij issue-management gaat het erom dat positieve en negatieve trends en ontwikkelingen op tijd gesignaleerd worden en dat de bedrijfsstrategie hierover tijdig wordt gecommuniceerd. Het effect van een crisis wordt op die manier geminimaliseerd. In het geval van een crisis is de Voedsel- en Warenautoriteit meestal het eerste aanspreekpunt voor bedrijven. Jan Oosterkamp, directeur supply-chain van CSM, is al ruim vier jaar bezig met issue-management. CSM, fabrikant van onder meer Red Band en Venko, heeft issue-management tot een integraal bedrijfsonderdeel uitgebouwd. Zo heeft CSM onder meer internationale issue-teams samenges...

Jeroen Frumau
... jammer dat er niet meer inzichten uin dit artikel worden gegeven.
Ronald Smits
Naar mijn idee heeft dit artikel weinig toegevoegde waarde. Wat betreft omgaan met crisis-situaties vind ik het waardevol te werken met scenario's die op multidisciplinaire wijze zijn voorbereid. Afhankelijk van de crisissituatie kan een team (juridisch, onderzoek, communicatie, marketing) een scenario starten en daar waar nodig accenten en prioriteiten (ver)leggen. Kern van het verhaal is altijd de communicatie en de keuzes die daarin gemaakt worden. De in het artikel genoemde "issue-teams" zijn naar mijn interpretatie zeker belangrijke afdelingen; het lijkt echter op een voor de hand liggende constructie met een relatief nieuwe mode-naam.