Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen. Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5.
Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden.
Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com
In november verschijnt bij Elsevier een boek over interactief innoveren, geschreven door een groot aantal auteurs. Daarin is een bijdrage van mijn hand opgenomen waarin de theorieen van Rogers de leidraad vormen. Het gaat om een casusbeschrijving van de introductie van kunstonderwijs in het mbo in Nederland (zie www.mbokunstonderwijs.nl). Het verloop van dit proces wordt beschreven en de belangrijkste elementen van Diffusion of Innovations aan de praktijk gekoppeld.
Het boek zal op 15/11 ten doop worden gehouden door de overhandiging van een eerste exemplaar aan Herman Wijffels (SER). Daaraan gekoppeld vindt een klein congres plaats over interactieve innovatie.
Groet,
Arthur de Bussy
Rogers laat in zijn boek als geen ander zien dat veranderen niet is te vangen in een "how to" lijst of een "klasiek stappenplan". Een fantastisch boek, goed toe te passen en absoluut verplichte literatuur voor een ieder die innovatie vast in zijn werkpakket heeft!