Interventies zijn kansloos tegen de automatische piloot

Columns

Interveniëren is ingrijpen en het uitoefenen van invloed in de veronderstelling het zelf beter te weten en niet langer te hoeven ondergaan. Op deze leest geschoeid plaatst de gevestigde orde  ̶ voornamelijk management en bestuurders  ̶ zich buiten en boven elke verandering. Het zijn altijd de medewerkers die de verandering ontvangen, mogen ondergaan en moeten realiseren. Echter, hoe vaak is dit terecht? Hoe zit het met het goede voorbeeld kunnen geven als het zelf niet is ervaren? Waarop is het verlichtende inzicht van beter weten gebaseerd, zeker als het gaat om onontgonnen gebied? En hoe wordt hiermee de kloof overbrugd tussen denken te weten en anderen het laten doen?

Interveniëren is gebaseerd op de heilige overtuiging dat met ingrijpen en invloed mensen hun gedachten en gedrag aanpass...

Ton Verbeek
Pro-lid
Beste Hugo,

Ik kan je aanraden het boek 'Vierkante Wielen' van Arie van As eens te lezen. Daarin worden tal van interventies bij NedTrain beschreven die wel degelijk effectief zijn.
NedTrain was vroeger een log overheidsbedrijf, maar staat tegenwoordig te boek als een innovatief spoorwegbedrijf.Het is dus wel degelijk mogelijk om hardnekkige gedragingen en
ingesleten patronen weg te nemen. Hoe? Dat kun je lezen in het boek van van As. Wellicht iets om tijdens de Kerstdagen eens goed door te nemen.

Mvrgr,

Ton Verbeek
WakeUp-YourMind
Creating Innovation
www.wakeup-yourmind.nl
Hugo Meijers
Auteur
Beste Ton en medelezers,

Ik ken dit soort boeken en de honderduizenden die hetzelfde hebben gesteld. Maar dat betekent niet dat het waar is, noch dat het op feiten en duurzaamheid is gebaseerd. Het sprookje van de zogenaamd wetende die de onwetende wel even naar het licht brengt is een leuk verhaal. Het doet het goed bij management dat graag wil horen dat het controle en invloed heeft, net als menige professional. De vraag is dankzij of ondanks de interventie?

Interventies doen helemaal niets als ze niet door een ontvanger worden opgepakt en eigen worden gemaakt. In de praktijk ligt verandering niet in de kwaliteit van de interventie, maar de ontvankelijkheid van de ontvanger die zelf ermee aan de slag gaat en het realiteit... of niet maakt.

Groet, Hugo
Jan Stoop
Hallo Hugo

Een mooi artikel wat ook een beeld geeft waarom interventies niet of niet optimaal werken. Bedankt daarvoor. En dat interventies helemaal niets doen als ze niet door de ontvanger worden opgepakt is ook maar een van de waarheden en niet DE waarheid.
Dat de ontvanger een centrale rol heeft in interventies kan ik in meegaan. Vandaar dat wij (De Coreporation) er voor kiezen om altijd te beginnen met persoonlijk leiderschap en daar de interventie te laten plaatsvinden. Zodat zij vanuit deze ervaring zelf een team/organisatie kunnen transformeren.
Ter verduidelijking:
De definitie van veranderen is: we doen een training, we sluiten af met een borrel, we heffen het glas, doen een plas en het blijft zoals het was!
De definitie van transformeren gaat veel verder. Voorbij de vorm, een proces wat niet tegen te houden is, wat natuurlijk is, waar iedereen in beweging is en wat een blijvend>ander resultaat oplevert.
En als mensen echt niet willen dan ook niets doen.
Jan Stoop
Partner van De Coreporation

Meer over Organisatieadvies en consultancy