Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik kan je aanraden het boek 'Vierkante Wielen' van Arie van As eens te lezen. Daarin worden tal van interventies bij NedTrain beschreven die wel degelijk effectief zijn.
NedTrain was vroeger een log overheidsbedrijf, maar staat tegenwoordig te boek als een innovatief spoorwegbedrijf.Het is dus wel degelijk mogelijk om hardnekkige gedragingen en
ingesleten patronen weg te nemen. Hoe? Dat kun je lezen in het boek van van As. Wellicht iets om tijdens de Kerstdagen eens goed door te nemen.
Mvrgr,
Ton Verbeek
WakeUp-YourMind
Creating Innovation
www.wakeup-yourmind.nl
Ik ken dit soort boeken en de honderduizenden die hetzelfde hebben gesteld. Maar dat betekent niet dat het waar is, noch dat het op feiten en duurzaamheid is gebaseerd. Het sprookje van de zogenaamd wetende die de onwetende wel even naar het licht brengt is een leuk verhaal. Het doet het goed bij management dat graag wil horen dat het controle en invloed heeft, net als menige professional. De vraag is dankzij of ondanks de interventie?
Interventies doen helemaal niets als ze niet door een ontvanger worden opgepakt en eigen worden gemaakt. In de praktijk ligt verandering niet in de kwaliteit van de interventie, maar de ontvankelijkheid van de ontvanger die zelf ermee aan de slag gaat en het realiteit... of niet maakt.
Groet, Hugo
Een mooi artikel wat ook een beeld geeft waarom interventies niet of niet optimaal werken. Bedankt daarvoor. En dat interventies helemaal niets doen als ze niet door de ontvanger worden opgepakt is ook maar een van de waarheden en niet DE waarheid.
Dat de ontvanger een centrale rol heeft in interventies kan ik in meegaan. Vandaar dat wij (De Coreporation) er voor kiezen om altijd te beginnen met persoonlijk leiderschap en daar de interventie te laten plaatsvinden. Zodat zij vanuit deze ervaring zelf een team/organisatie kunnen transformeren.
Ter verduidelijking:
De definitie van veranderen is: we doen een training, we sluiten af met een borrel, we heffen het glas, doen een plas en het blijft zoals het was!
De definitie van transformeren gaat veel verder. Voorbij de vorm, een proces wat niet tegen te houden is, wat natuurlijk is, waar iedereen in beweging is en wat een blijvend>ander resultaat oplevert.
En als mensen echt niet willen dan ook niets doen.
Jan Stoop
Partner van De Coreporation