Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Met je schets van wat er aan de hand is kan ik het helemaal eens zijn. Wat me alleen opvalt bij je verhaal over 'Welke richting moeten we uit', is dat je interne communicatie benadert vanuit een sterk lineair, zendergedreven en instrumenteel perspectief.
Dat roept bij mij vragen op als:
- zou je niet op een andere (meer interactieve) wijze met de hedendaagse medewerkers moeten communiceren (in plaats van slechts informeren). Meer dialogen organiseren zogezegd (online en off line). Mensen voelen zich in de door jouw beschreven top down actie-benadering misschien niet voldoende erkend, ze doen er niet toe, ze mogen er niet zijn, lijkt het wel. En wat doen ze dan?
- draait het bij communicatie naast zenden en kanalen niet veel meer om de betekenis die mensen verlenen aan hetgeen ze horen en beleven. Is dat niet veel belangrijker dan een bewuste kanaalkeuze?
- hoe zit het eigenlijk met de informele communicatie? Toch de belangrijkste vorm van gesprekken voeren, verhalen delen, betekenissen geven en veel meer richtinggevend aan gedrag dan de uitgekiende campagnes en de vertaalde boodschappen.
Tsja het zijn wat retorische vragen misschien, maar de door jouw beschreven aanpak staat al sinds jaar en dag in communicatieplannen. En die blijken keer op keer niet het gewenste effect teweeg te brengen. We leven vandaag de dag in een tijdsgewricht waarin je niet (alleen) meer tegen mensen maar met mensen zou moeten praten. Social media helpen daar bij. Zeker niet gemakkelijk, maar als we de door jou voorgestelde weg in slaan weet ik zeker dat mensen nog meer afhaken.
Zie ook mijn eerdere bijdragen op deze site.
Erik Reijnders
Je hebt gelijk dat interne communicatie maar al te vaak onderschat wordt. Intern beginnen en buiten winnen, helemaal waar. Maar communicatie is altijd een tweerichtingenaangelegenheid. Daarin ben ik het met de vorige schrijver eens. Maar het belangrijkste is dat iedereen binnen de organisatie zich verantwoordelijk weet voor een goede communicatie. Kernwaarden van een organisatie is een gemeenschappelijk verhaal. Mijn ervaring met social media is op dit moment vooral intern van veel waarde. De medewerkers verbinden zich in toenemende mate middels face book. Mensen die elkaar maar zelden tegenkomen delen hun ervaringen, wensen elkaar succes, vinden elkaars activiteiten leuk of mopperen gewoon. Ik stimuleer de mensen dan ook een facebook of twitteraccount aan te maken. Zeer boeiend proces en een vracht aan informatie voor en helpt mij mijn medewerkers op sommige momenten beter te begrijpen. Dit is dan de start van intern beginnen en buiten winnen. We hebben het er wel een keer over.
Ko
Ik denk dat een goed ingericht informatieplatform (zeg maar intranet 3.0) zonder ballast maar met waardevol en bruikbaar content en sociale kanalen een belangrijke informatiebron kan zijn. En daarmee de basis voor interne informatievoorziening.
Maar dan begint het pas. Want informatie beschikbaar hebben is een, er iets mee doen is een ander verhaal. De toevoegingen van Erik Reijnders herken en onderschrijf ik volkomen. Een (echte) dialoog zorgt voor verbinding en biedt daarmee kansen op wederzijds begrip en gezamenlijke betekenisgeving. Alleen wanneer men zich gehoord en gewaardeerd voelt is er bereidheid om informatie tot zich te nemen. Het is bovendien erg boeiend en waardevol om gesprekken te hebben binnen de organisatie over gedeelde issues en meningen vanuit alle hoeken van de organisatie hierbij te betrekken. Daar liggen kansen om waarden van de organisatie geaccepteerd en uitgedragen te krijgen. En dialoog voeren moet in elk geval 'in real life' gebeuren maar vooral ook aangevuld met online ontmoetingen! In het dagelijks leven communiceren mensen ook met iedereen via het net.
Ook denk ik dat we de informele communicatie op waarde moeten schatten. In ontmoetingen tussen mensen worden meningen gevormd en beïnvloeden mensen elkaar. Dat is bij de koffiemachine en kopieerapparaat maar ook bij trainingen en na afloop van een overleg. Erg belangrijk om hier goed op in te springen.